7 tips för ett balanserat mobilanvändande

Idag hade jag förmånen att prata på Resumés frukost och på temat ständig uppkoppling, öppna kontorslandskap, mobil tillgänglighet och multitasking. Lovade att posta några tips från boken kring hur vi kan ta kontroll över vårt mobilanvändande och återfå fokus i våra liv.

7 tips för ett balanserat mobilanvändande

1. Stäng av notiser

Om du inte aktivt har sett över dina notiser kan det vara en smart sak att göra och aktivt välja vilka appar du vill få vilka typer av meddelanden från. Själv har jag tagit bort notiserna för de flesta apparna men har låtit dem ligga kvar för kalenderaktiviteter (jag vill inte missa mina möten), sms, WhatsApp och Taxi Stockholm (jag vill få notiser om när bilen jag har beställt är på plats). I vissa perioder, när jag behöver vara extra fokuserad, stänger jag också tillfälligt av notiserna från WhatsApp.

Varje gång du installerar en ny app så kommer den be dig om tillåtelse att skicka notiser. Ta för vana att tacka nej. Att begränsa sina notiser gäller också för datorer – kanske framför allt när det kommer till mail. Behöver du verkligen få ett ”ping” varje gång ett nytt mail dimper ner? Fundera kring hur du vill ändra även i inställningarna på din dator.

2. Rensa bland apparna

Undersökningar visar att det är de sociala kanalerna samt vissa typer av spel som har mest negativ inverkan på oss. Men också meddelandeappar, nyhetsappar och e-post kan trigga negativa känslor. Fundera på vilka som påverkar dig negativt och om du verkligen behöver ha dem på mobilen – kanske räcker det att komma åt tjänsterna via datorn eller surfplattan?

Min vän Jesper brukar emellanåt ta bort Facebook-appen från sin mobil och bara använda tjänsten via datorn, någonting som gör att han använder den betydligt mindre – och bara när han själv verkligen vill. Andra jag känner har satt upp regler som att de bara kollar vissa tjänster en viss tid på dygnet. Det blir givetvis klurigare om apparna får ligga kvar. Och väljer du att göra som Jesper kan du ju exempelvis välja att behålla Facebooks chatt-app Messenger för att fortsätta kunna kommunicera med dina vänner. Obs! Att ta bort en app betyder inte att du stänger ner ditt konto. Du kan när som helst återinstallera appen och logga in igen (förutsatt att du har koll på lösenordet).

Säkert har du också ett gäng appar som du en gång i tiden laddade ner men inte längre behöver. De gör dig förmodligen inte stressad, men de tar, likt en överfull garderob, onödig plats. Tipset är att radera sådana appar samt att lämna in onödiga klädesplagg i garderoben till välgörenhet. En mental lättnad.

3. Töm startskärmen på det mest lockande innehållet och sortera in i mappar

När du låser upp mobilen är apparna på din startskärm det första du ser. De motsvarar godiset du ställer fram på bordet. Ett effektivt tips är att lägga nyttoappar såsom kartor, kalender och kamera på mobilens startskärm – eller sådana appar som du vill öka din användning av.

På min egen startskärm får appar som Spotify, podcasts, kartor, Citymapper (app för kollektivtrafiken), Google News, Reeder och Evernote plats. Men också meditationsappen Headspace och appen för TED.com.

Flytta appar som du vill behålla, men begränsa din användning av, till en mindre lockande plats. Lägg dem i speciella mappar lite längre ”bak” i telefonen (på en iPhone gör du detta genom att trycka på en app och dra den till en annan app eller till en mapp som redan är skapad). De appar du väljer att lägga mer ”dolda” i telefonen kommer såklart alltid gå att komma åt, antingen genom att leta en stund, eller genom att använda sökfunktionaliteten på mobilen. Båda dessa sätten ger oss dock några sekunder att fundera kring ”vill jag verk- ligen komma åt den här appen, eller använder jag den reflexmässigt?”.

Själv har jag lagt Instagram, Facebook och Twitter i en mapp just längre ”bak” i mobilen och använder sökfunktionen för att hitta dem. Jag har även valt att lägga Netflix och andra play-tjänster mer otillgängligt. Det funkar prima för att ge mig större kontroll – och inte minst min användning av Instagram har minskat på ett positivt sätt.

4. Rensa bland konton du följer

Social jämförelse uppstod inte med internet, men har tagit ett stort kliv framåt i dag. Och FOMO är en oro som är verklig för många. Dessa båda triggar känslor av ensamhet och missnöje och riskerar att försämra vår psykiska hälsa. Kanske finns det vissa personer som du följer och vars ”perfekta liv” sätter igång negativa känslor hos just dig. Vad händer om du slutar att följa dessa på Instagram? Eller om du på Facebook klickar på ”sluta följa” en person (vilket innebär att ni förblir vänner men att hens inlägg döljs från ditt flöde).

Om det är ”kändisar”, ”influencers” eller andra publika personer som triggar negativa känslor är det enklare. Sluta följ. Om det är en ytligt bekant. Sluta följ. Om det är en nära vän vars flöde får dig att må dåligt blir det lite klurigare. Något ni kanske kan prata om?

5. Appar som begränsar din användning

På kvällen aktiverar jag alltid stör ej-funktionen på min mobil vilket gör att jag inte får några notiser eller samtal (förutom samtal som kommer från mina stjärnmarkerade kontakter som utgörs av familj och nära vänner som jag har valt att släppa igenom). Den här funktionen går också att schemalägga om man vill undvika att exempelvis bli störd efter en viss tid på kvällen. Dessa inställningar finns under inställningar > stör ej.

Mer avancerade sätt att sätta upp regler och tidsbegränsningar för sitt eget användande kan man till exempel få via appen Moment, som jag skrivit om tidigare. Även appen Space (iOS och Android) ger dig ett personligt anpassat program för att minska på ”onödigt” slösurfande.

Appen Forest (iOS och Android) är en charmig app där man planterar ett virtuellt träd som växer om man håller fingrarna borta från telefonen. Om man misslyckas med sina mål ruttnar trädet bort.

Om du har en dag på jobbet då du vill kunna fokusera extra mycket kan du också använda appar som hjälper dig att definiera uppgifter och sätta en timer för olika arbetspass. Ett exempel på en sådan är Focus Keeper.

6. Appar för ökat välmående

Det finns mängder av appar som på olika sätt hjälper oss att må bra. Vi kan få hjälp med träning, med att slappna av, andas rätt och med att förlösa skrattet. Ja, det finns verkligen appar för det mesta! Melon Meter hjälper dig att mäta mognadsgraden på en vattenmelon

i livsmedelsbutiken. Med appen Paper Race kan du dra ut allt papper från toarullen (alltså digitalt) medan du sitter på toaletten. De senaste två exemplen har förmodligen ytterst lite med välmåendet att göra. Jag vill bara visa är att det verkligen finns hjälpmedel för det mesta, så vänd dig till närmaste sökmotor, App Store (iPhone) eller Google Play (Android) och utforska!

7. Gör mobilen svartvit

Färger spelar en stor roll när det gäller att locka till användning. De hjälper oss också att hitta rätt app. Signalfärgen röd används exempelvis för notiser. Att göra mobilskärmen svartvit kan vara ett bra sätt att minska just färgernas lockelser. Beroende på vilken typ av mobil du använder så gör du detta på olika sätt. På en iPhone ligger det under Inställningar > Allmänt > Hjälpmedel > Skärmhjälpmedel > Färgfilter > Gråskala. Du kan alltid googla dig fram till hur man gör på just din telefon.

Själv testade jag just detta i några dagar, men bytte ganska snart tillbaka till ordinarie färgskala. Dels för att jag inte upplevde något behov av en så pass dramatisk förändring, men framför allt för att det kändes ganska irriterande. Förmodligen hade den känslan för- svunnit om jag hade hållit ut lite längre. Att göra sin mobil svartvit, är enligt min mening, mer av ett hardcore-tips.

Detta var 7 av de 14 tips jag skriver om i boken Digital Panik – få koll på läget. Fler tips tänkte jag publicera vid senare tillfälle, så håll ut 🙂

Boken finns att köpa på bland annat Bokus och Akedemibokhandeln.

// Judith

Leave a Reply

Your email address will not be published.