Berätta en saga för mig kära marknadsförare. Annars berättar jag en för dig…

Berättat historer för varandra har människan förmodligen alltid gjort. För att trösta, underhålla, fördriva tid, slappna av – och bygga relationer.

I en ålder där konsumenten har kontroll blir det nödvändigt för marknadsföraren att klura ut nya sätt att berätta sina historier. Ja, konsumentens öron har bytt skepnad – så oavsett distributionskanal måste historien vara annorlunda och relevant.

Men det finns ytterligare aspekter att beakta.

Kunderna tar kontakt med varandra för att fatta beslut och använda sina okontrollerbara röster för att göra affärer på sina egna villkor, inte dina. Varumärken borde lyssna på dessa röster. För tekniken gör information – inklusive kundens missnöje – tillgänglig och omedelbar.

Det är ett gäng punkter som marknadsföraren bör beakta när det kommer till varumärkesbyggande och kommunikation:

  • Kunden har mycket begränsad uppmärksamhetsspännvidd (se fotnot längst ner i posten).
  • Kunden ägnar mycket tid och ansträngning åt att bearbeta information om ditt varumärk.
  • Kunden har tillgång till mer information än någonsin. Lust och intresse styr hur djupt de gräver – & ofta memoreras bara några få bitar information kopplat till ditt varumärke.

Så frågan är – Vad är det som först möter era konsumenter när de ger sig ut för att söka information om er? Hur ser er digitala profil ut? Är det ni eller alla andra som berättar ER historia?

Det pratas om att ett framgångsrikt varumärke ytterst handlar om “äkthet”. Vilket innebär att varumärket måste börja spela på en arena av “transparens” (sorry för uttjatat ordval).
.
Här vill jag addera några tankar! För det handlar ju om vems transparens vi talar om – företagets eget synsätt eller vad ett fåtal kritiska röstet tycker och anser. För att ett företag ska ha möjlighet att förmedla SIN story – SIN version av “äkthet” – måste man tänka i bredare digitala banor. Man måste använda fler typer av kanaler för att kommunicera SITT budskap.
.
För sökmotorerna gillar sociala medier. Med andra ord – de kanaler som företagets kunder använder. Kritik har därmed en tendens att bli synlig kopplad till varumärkets identitet.
.
En digital strategi bör därmed innefatta sociala kanaler – att finnas där kunden finns. Med syftet att optimera egen informationen och inte låta kritik från ett fåtal kunder dominera (förhoppningsvis ett fåtal – pratar vi flertal kommer varumärket få ett svettigt liv på nätet).
.
Lösning: Att använda sociala medier – inte bara för att kommunicera – utan också för att förstärka företagets egen identitet i sökmotorerna.
.

(Bild ovan: via Ronnestam)

Fotnot Uppmärksamhetsspännvidd: Ska vi handskas med mycket information på en gång har vi vuxna en uppmärksamhetsspännvidd på cirka 7 enheter. Ber vi en vuxen tala om hur många personer som befinner sig i ett rum kommer de förmodligen att svara rätt så länge det inte rör sig om mer än 7 personer. Är det flera måste vi börja räkna. Det är i praktiken samma begränsning i vår kognitiva kapacitet som vi mäter vårt korttidsminne. (Källa)

Kommentarer
8 kommentarer till “Berätta en saga för mig kära marknadsförare. Annars berättar jag en för dig…”
  1. Christian R says:

    Roligt, har en mastodont post i detta ämnet på g!

    Great minds think alike 😉

  2. Judith says:

    Ser fram emot din “mastodontpost” @Christian! 🙂

  3. Annelie Näs says:

    Shysst inlägg. Dock vill jag inte säga annars berättar kunderna, jag tycker istället att det ska vara hoppet, vi bör uppmuntra kunder att berätta. När man googlar så hittar man inte bara företaget utan även kunderna i top 10. Dock har det gått så långt för mig att om jag vill ta reda på något om ett företag och det är bara företagets sida som dyker upp i google top 30 så ser jag till att hitta vad någon annan säger om det. Därför är min uppmuntring för att utnyttja detta, att företag ska se till att finnas på Foursquare och andra sociala medier som verkligen uppmuntrar kunderna att berätta sina historier. Vi vill ju höra vad andra på “vår sida” har att säga.

  4. Judith says:

    Tack för din kommentar Annelie!

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Berätta en saga för mig kära marknadsförare. Annars berättar jag en för dig… […]

  2. […] Nyttan med sociala medier för företag i de allra flesta branscher är numera ganska uppenbar. Transparens och dialog ger trovärdighet är de flesta överens om. Något som det talas ganska sparsamt om är transparens när det gäller hur företagets egna anställda upplever företaget de jobbar åt. De anställda är ju också en del av ett företags varumärke. När jag startade sajten Jobinside.se så var det inte utan en viss kontrovers. På sajten kan anställda och f d anställda betygsätta sin arbetsgivare. Anonymt om så önskas. En hel del tidningar skrev om sajten och alla dessa hade lite olika infallsvinklar så klart. Jag fick äran att motta en hel del beröm och uppmuntran. Men också en antal oroade representanter från företag hörde av sig när de, efter att ha Googlat sitt företag, upptäckt kritiska omdömen på Jobinside. Ett företag gick till och med så långt som att låta sin advokatfirma upprätta och skicka ett långt brev till mig där jag som sajtägare uppmanades att ta bort dessa ”felaktiga inlägg”. Mitt svar till oroade företagsrepresentanter har varit att Jobinside eller andra sociala medier ger möjligheter. Enligt Svenskt Näringsliv så trivs ca 78 % med sina anställningar. Uppmuntra er personal att betygsätta företaget och chansen är stor att betyget blir bra. Använd Facebook eller andra sajter för att diskutera med era kunder och få en verklig inblick i hur ni uppfattas och vad ni kan göra för att förbättra era tjänster eller produkter. Transparens och ”de-corporization” (jag hoppas jag var först med det ordet) ger, hur uttjatat det än må vara, trovärdighet. Vem som helst kan (ofta anonymt) skriva i princip vad som helst om företag på en uppsjö av sociala medier. Läskigt för en del, men sant. Detta innebär att omvärldsbevakning numera är en självklar och nödvändig del av företagens marknadsaktiviteter. Likaså närvaro och aktivitet på sociala medier. Anpassningen till den nya marknadsföringsordningen verkar gå relativt fort vilket är spännande. Jag vill härmed inbjuda arbetsgivare att uppmuntra sina anställda att betygsätta företaget. De som har har mod att möta sina kunder och presumtiva anställda på en öppen arena blir vinnare i längden tror jag! Här finns intressant läsning om hur man som företag bemöter kritik i sociala medier:http://www.ihmpeople.se/2009/11/23/1hur-hanterar-man-negativa-kommentarer-i-sociala-medier/http://business.idg.se/2.13191/1.290226/del-1-sa-gor-du-nar-ditt-foretag-sagas-pa-natetSkarpsinnigt blogginlägg: http://www.judithwolst.se/beratta-en-saga-for-mig-kara-marknadsforare-annars-berattar-jag-en-for-dig… […]

  3. […] någon vecka sedan skrev jag själv en likande (men betydligt kortare) bloggpost inom området: ”Berätta en saga för mig kära marknadsförare. Annars berättar jag en för dig…&#82… Kunderna tar kontakt med varandra för att fatta beslut och använder sina okontrollerbara röster […]



Lämna en kommentar