Digital kommunikation i åtta steg

Vad funkar i digital kommunikation? & var börjar man? Jag föreläser emellanåt på Berghs School of Communication och fick nyligen en fråga från en student:

Var tycker du att man börjar när man ska ska utforma en strategi för digitala kanaler?

Mitt förslag till logik och process såg ut ungefär så här:


Ett) Forumlera dina affärsmål

Vad är det du vill åstadkomma med din produkt/tjänst/idé/projekt? Tjäna pengar? Förbättra tillvaron för landets pensionärer (ja, gamlingarna finns numera på nätet) eller kanske skapa en samlingsplats för kaffeälskare? – Förmodligen en kombination av ett antal mål. Skriv ner dina tankar på ett papper, i en app eller rista in i en trädstam.

Två) Skriv ner dina marknads- och kommunikativa mål
Vad är det du vill säga i din marknadsföring / kommunikation? Vilket budskap och vilken känsla vill du förmedla? Se till att måla upp en tydlig bild för dig själv.

Tre) Gör ett porträtt av din målgrupp
Beskriv i detalj hur din målgrupp ser ut. Umgås med din målgrupp i tankarna och passa på att betrakta dem över bardisken. Varför inte måla ett porträtt i olja av en utvald målgruppskaraktär!

Fyra) Fundera kring målgruppens preferenser & behov
Fundera kring hur din målgrupps preferenser ser ut. Varför föredrar han/hon skinkmacka framför croissant? Hur ser målgruppens sociala preferenser ut? Hur ser övriga behov ut? Vilka områden (sökord) faller innanför målgruppens intressebox?

Fem) Fundera kring målgruppens uttryckssätt
Vilka ord använder sig din målgrupp av när han/hon uttrycker sig? Inkludera dessa i din SEO- och SMO-strategi.

Sex) Ta fram en kanal-strategi
Definiera vilka kanaler du ska använda för att nå dina kunder (Google Adwords, Facebook, Scribd, Twitter, Affiliate – vad lämpar sig bäst? Glöm inte att fundera kring sociala kopplingar On-Site och de mekanismer som finns för att skapa viralitet och ökad intelligens.

Sju) Ta fram en innehållsstrategi
Innehållstrategin definierar vad du ska säga i definierade kanaler. Hur du bäst kommunicerar med personen du porträtterat i olja. Den här punkten är viktig! Har du inget intressant att säga vill ingen lyssna. Logiskt men glöms alltför ofta bort…

Åtta) Interna resurser
Se till att ha interna resurser på plats så att din smarta plan inte stannar på pappret utan faktiskt hjälper dig att kommunicera med din målgrupp! Alltför många börjar ambitiöst men landar i sporadiska magplask.

Lycka till!

Bild 1: Flickr cc by mbgrigby, Bild 2: Flickr cc by sirwiseowl, Bild 3: Flickr cc by Stéfan.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.