Digital status

Jag gillar att läsa Trendwatching.com´s spaningar kring våra liv och beteendemönster. Den här månaden är temat “status”:

Vår social-digitala status lyfts fram som exempel – kallad för “Connectivity”.

“…when it comes to online status, it’s all about who you connect to, and who connects to you, tribal style. It still is about being unique, but it’s about belonging, too: belonging to tribes whose membership renders status to its members. Unlike in the ‘offline world’, these connections (in numbers and in profiles) are visible: friends and acquaintances are no longer the subject of awkward name-dropping, but are visible to all.Citat, Bild Flickr cc.

Vår nätbaserade status handlar med andra ord om synlighet. Om att finnas tillgänglig och sökbar. Om att vara digitalt unik och på Twittrandes underbar…

När det kommer till företagssidan kan vi se en liknande trend. Organisationer blir allt mer nät-sociala i hopp om att samla poäng hos potentiella medarbetare och andra intressenter i vår status-digitala värld.

Min kollega Björn Alberts skrev för en tid sedan att “Varumärket behöver en sfär – inte en webbplats”. Om att tankarna kring den traditionella företagswebbplatsen bör omdefinieras. Jag tycker att Björns bild (nedan) på ett fint sätt beskriver den nya kommunikativa arenan. Beskriver företagets nya definition av “branding” – riktat mot en status-digital generation.

Bild: CC by BjörnAlberts.com

9 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.