ett11

Digitalt ifrågasättande – om “äkthet” på nätet

I mitt jobb som digital kommunikatiör är jag huvudsakligen mitt ibland människor som hyllar den sociala utveckling vi ser på nätet. Jag tillhör en av dem. Oftast.

Jag ser många fördelar i vad den sociala webben för med sig – men jag uppskattar att jag även är omgiven av ifrågasättare. Där ibland mina vänner Kjell och Jacob som titt som tätt vänder på myntet och visar upp andra sidor. För ett år sedan var jag med och jobbade med Kjell & Jacobs TV-produktion Kjell 5000 som ifrågasatte äktheten i digital vänskap. Läs mer här.

Värdet av en digital anhängare?

Idag lyfter Kjell frågan kring vad ett “fan” eller en “follower” är värd. Han använder Östhammars kommun som ett exempel på en aktör som uppenbarligen har köpt sig till followers på Twitter.

“…Ja, i lilla Östhammars kommun är “ALLA” där och även lite till. Det är nämligen den kommun i Sveriges som just nu i skrivande stund har FLEST FOLLOWERS på TWITTER. Fundera och reflektera, de har fler followers än kommuninvånare”

Vad blir värdet av 35 tusen followers om merparten av dem är “köpta”. Vad blir effekten om vi alla köper visningar på YouTube för att få till spridning? Hur ser vi på företag som använder “fusk” för att växa sin online community? Det är en intressant diskussion Kjell vill väcka.

36 tusen följare på några dagar

Helene/Rockspindeln skriver om ovan nämnda Jacob som på några dagar gick från 87 till 36,000 followers på Twitter. Läs mer här.

Vi behöver ifrågasättande för att inte bli icke-reflekterande JA!-sägare.

Kommentarer
En kommentar till “Digitalt ifrågasättande – om “äkthet” på nätet”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] på followers – Östhammars kommun fick 35.000 följare på Twitter på två månader Hos Judith Wolst hittar jag den intressanta uppgiften att Östhammars kommun, med cirka 4500 invånare, har lyckats […]



Lämna en kommentar