E-handel och Sociala Medier

Just nu befinner jag mig @ The Next Event på Södra Teatern. Inbjuden av Johan Ronnestam ska jag om 4 minuter prata om E-handel och Sociala Medier. Närmare bestämt kommer jag att prata om det här (presentation via fantastiska Prezi.com):

Du hittar även den webbaserade presentationen i större format via den här länken: http://prezi.com/vbkuqibd_iv8/

Så här långt en otroligt inspirerande dag med talare så som Johan själv, Björn Alberts, Stefan Hyttfors, Katja Janford, Per Robert Öhlin, Per Torberger, mfl. Återkommer snart med mer info!

3 Comments

  • Intressant och bra presentation idag!

    Får hoppas att vi inte missbrukar kanalen bara. Så att det slutar med att allt fler bloggare blir sponsrade och att konsumenterna till slut kommer se igenom det här. Eftersom att det trots allt är individen som får bestämma på internet, inte företaget, så kanske inte företagen ska in och störa? Så att konsumenterna slutar litar på bloggarna också. Jag är rädd att konsumenten är för smart och om vi inte tar hand om möjligheten med bloggare och WOM så kommer dem se igenom sponsringen. Vad tror du?

    Grymt kul inspiration och snart har man väl inhandlat en micro, eller varför inte ett helt kök på FB?

  • Judith says:

    Ludwig,

    Tack för din kommentar!

    “Eftersom att det trots allt är individen som får bestämma på internet, inte företaget, så kanske inte företagen ska in och störa?” Jag tycker precis tvärt om! Att använda metoden att “muta” bloggaren kan nog förstöra trovärdigheten. Men att som företag engagera sig i Sociala Medier är just vad det handlar om!

    Varför?

    Jo, för att din kund är vanligtvis intresserad av att lyssna eller prata om dina produkter. Kunden är intresserad av att diskutera dina produkter med varandra. Men kunden vill föra denna dialog när han/hon själv känner för det. & Sociala Medier handlar inte om “push” utan om “pull”.

    Genom att finnas representerat på nätet möjliggör du för kunden komma i kontakt med dig – inte när du vill utan när kunden känner för det. Ett sätt att bygga relationer.

    Att finnas representerar med sitt varumärke i sociala medier innebär även att du förbättrar ditt varumärkes position i Google. En liten detalj som blir viktigare och viktigare dag för dag 🙂

  • Absolut, närvaron är otroligt viktig! Självklart ska företagen finnas där, pratas om och dessutom pratas med. För det gäller ju att skapa relationer, för utan relationer går det inte att ändra uppfattning hos konsumenten. Precis som Leo Razzak sa.

    Men det som jag är rädd för är det faktum att just bloggar kommer kännas köpta och att trovärdigheten försvinner om dem blir “mutade”. Kunden är för smart och ser igenom det, tror jag. Att det till slut kanske känns som att bloggaren inte använder plagget för att de tycker om det, utan för att de får betalt för det? Då försvinner trovärdigheten. Därför tror jag att vi har ett ansvar att inte förstöra möjligheterna som finns med sociala medier genom att köpa rekommendationer.

    Men jag håller helt klart med dig i frågan om närvaro. Det är ett måste och det är synd att det fortfarande är många företag som inte inser det. För även om inte företaget finns här så pratas det om dem. Att finnas här ger dem ju bara möjligheten att lyssna och förbättra, dessutom ge respons. Företagen har ju för första gången möjligheten att prata med kunden, på ett bättre sätt.

Leave a Reply

Your email address will not be published.