e-handel

E-handelsproffsen delar med sig av sina tips – Del 1

Förra veckan publicerade jag och Christian Rudolf videon 5 SEO-tips för E-handlare. Vi fortsätter nu i samma spår med att presentera fler tips kopplat till E-handel och den här gången från ett gäng E-handelsexperter. Först ut är Dan Nilsson, Maria Richardssson, Anton Malmberg & Arne “på Posten” Andersson.


Dans tips, Var unik!

“Starta inte en e-handel bara genom att kopiera någon annans koncept. Var unik, krydda ditt erbjudande med något som ingen annan har. Kanske kan du ha snabbast leverans, roligast butik, snyggast butik, lägst priser eller bredast utbud. Men vad du än gör tänk över frågan Varför ska en kund handla hos mig och inte hos konkurrenten. Det svåraste du kommer göra som e-handlare är att försöka komma på hur du får kunder, allt annat är enkelt i jämförelse.”

Dan Nilsson, E-handlare på roligaprylar.

Länkar:


Marias tips, Jobba med e-post

“En gammal sanning är att det kostar mycket mer att få en ny kund än att ta hand om en existerande kund. Och det kan ibland vara lätt att glömma detta, när alla pratar om att anpassa SEO, få viralitet på inlägg, samla så många fans på Facebook, mm. Men det är kanske viktigare att ha rätt kunder än flest kunder…

Ett viktigt verktyg i det här arbetet är e-post. Kanske inte så sexigt eller trendigt, men ack så effektivt. En bra utskickslista är – bokstavligen – guld värd! Även här handlar det om att inte ha så många som möjligt på listan, utan rätt personer. De som har valt att ta emot information från dig är ju per definition redan intresserade av ditt erbjudande och därför enklare att bearbeta. Att ha en mindre men mer relevant lista kan också vara en rent ekonomisk fråga. De flesta verktygen för e-postutskick har en kostnadsmodell som bygger på volym, och då är en stor lista med liten relevans faktiskt också dyrare för dig.

Ytterligare ett sätt att jobba med e-postutskick, som inte är så vanligt i Sverige idag, är att jobba med segmenterade utskick. Istället för att skriva ett stort nyhetsbrev varje vecka och försöka fylla det med relevant information för så många som möjligt kan du ha flera utskick riktade mot de kunder som är intresserade av ett specifikt område. Om du t ex säljer kläder kan du ha olika utskick för kvinnor, män och barnkläder. Det ökar relevansen och ökar både öppning och försäljning. Själv har jag precis börjat jobba med detta inför julen, och skickar ut specifika julklappstips varje vecka till en lista där alla aktivt har valt att få utskicken. Jag har förstås mycket kvar att lära, men det första segmenterade utskicket jag gjorde till den här listan hade en öppningsfrekvens på 67,5% och en klickfrekvens på 25%. I mina övriga utskick ligger öppningsfrekvensen på 25%…”

Maria Richardsson, grundare av Signerat.se.

Länkar:

Om du är nyfiken på hur Maria jobbar med nyhetsbreven kan du anmäla dig här.


Anonts tips, Använd etiketter

“Ett problem för e-handlare att vi kategoriserar våra produkter på ett sätt och våra kunder söker på ett annat. Genom att använda etiketter på ett smart sätt kan du enkelt bredda din långa svans genom att matcha fler sökningar. Säljer du t ex kläder har du kanske ett kategori för skjortor där dina skjortor listas med filtreringsmöjligheter. Men eftersom dina kunder kanske söker på “blå button down skjorta” eller liknande så skapar du en etikett där alla dina blå skjortor med button down-krage presenteras, vilket ger ett oerhört relevant resultat för kunden.”

Anton Malmberg, E-handelsentreprenör som driver bl a Lykka.se. 

Länkar:


Arnes tre tips, tänk totalupplevelse, investera i kundservice och var relevant

När jag frågade om e-handlarnas top 1 tips levererade Arne hela 3 punkter. Men klart att Arne får dispens! 🙂 Håll tillgodo!

“Mitt första råd till alla ehandlare och detaljhandlare som marknadsför och säljer sina varor i flera kanaler är att tänka totalupplevelse för konsumenten. Precis som janne Carlsson sa: Riv pyramiderna. Vänd på kuttingen och se hela ehandelsprocessen bakifrån. Då är risken mindre att man missar en eller flera viktiga bitar.

Från eventuella reklamationer, returer, spårning, orderbekräftelse, lager, frakter, betalning, produktbilder, sökfunktion, första sida och i alla dess steg se utifrån konsumentens perspektiv. Jag tycker det är alldeles för få som kan presentera en webbutik som i alla steg motsvarar eller överträffar de förväntningar jag har när jag går in i en webbutik.

Mitt andra råd är att investera i kundservice. Det skrivs väldigt mycket om hur viktig kundservice är men alltför många ser det som en kostnad och inte som en investering. Kundservice kan många gånger fungera som smörjolja mellan de olika delarna i hela ehandelsprocessen och dessutom kan en excellent kundservice göra att man positioner sig i annars hyperkonkurrensutsatta branscher.

Mitt tredje råd är att satsa på relevant och intressant innehåll som engagerar och underhåller mig som kund. Ju längre jag är kvar i butiken desto större chans är att jag handlar mer än jag tänkt från början.”

Arne Andersson, E-handelsspecialist Posten Norden.

Länkar:

Läs även

Kommentarer
En kommentar till “E-handelsproffsen delar med sig av sina tips – Del 1”
  1. NO LINGO says:

    Kanonbra tips rakt igenom. Bara att suga in och genomföra. heja #ehandel! /Peter

Lämna en kommentar