E-mailmarknadföring + sociala medier = ♬ ♪ ♫

Sociala Medier i all ära men låt oss inte glömma bort en av e-handlarens bästa vänner, e-postutskicket. Ja, trots att året är 2010 är mail som säljkanal fortfarande kraftfullt – och tittar vi på kostnaden / lead blir ett icke-engagemang kring nyhetsbrevet på gränsen till straffbart :)

Dessvärre kan jag dock tycka att innovationskraften i e-postkanalen över lag är för låg.Två saker skulle jag önska:

  1. Att bli överraskad. E-postutskick kryddade med fantasi och engagemang. Skapa läsvärdhet.
  2. Att inte bli spammand med orelevans. Skicka era e-postustick med måtta – & ännu jobbar inte alla aktörer efter segmentering och relevans.

Men den här posten ska inte fokusera på fantasi eller spam - utan snarare titta på hur företag kan tänka för att få upp klickfrekvensen och det långsiktiga intresset för sina nyhetsutskick – anpassat efter den sociala webben.

Liksom i sociala medier gäller det inom e-postmarknadföringen att engagera sina kunder - och samtidig passa på att erbjuda nya kopplingar mot just de sociala kanalerna.

Men hur?

Ett - Visa vad andra tycker

I och med sociala mediers intåg har vi lärt oss att människor påverkas av andras åsikter när de köper produkter. E-handlare har även lärt sig att kundrecensioner på den egna e-butiken leder till förhöjd “on-page” konvertering (och på köpet genererar en massa SEO-värden tack vare ständigt uppdaterat naturligt innehåll).

Baserat på ovanstående resonemang kan e-handlaren driva ökad trafik till webbplatsen genom att flytta ut kundrecensionerna även till e-mailutskicket. Dvs, exponera högt- till medelhögt betygsatta produkter i utskick – för att öka känsla av dialog, trovärdighet och därmed konvertering.

Två - Väv in sociala kanaler

Det pratas en massa om “top of mind” vilket egentligen handlar om att “bli vald” när kunden faktiskt är beredd att öppna plånboken. & top of mind kan uppnås antingen genom att:

  1. Göra ett extremt stort intryck på kunden första gången ni kommer i kontakt (vilket i ärlighetens namn väl faktiskt är ganska sällsynt). Eller,
  2. Genom att “säga hej” till kunden lite här och där. Då och då.

Sociala Medier är ett sätt att komma i kontakt med kunden via olika plattformar – det vill säga “lite här och där”. Som e-handlare bör man därmed utnyttja sin etablierade e-postkanal för att marknadsföra sitt inte lika etablerade engagemang i Sociala Medier. Ett kostnadseffektivt sätt att öka sin “fan base” och därmed en utvidgad generell kontaktyta.

Alltså – marknadsför företagets sociala profiler via era e-postutskick. Addera “standard knappar” som pekar mot era konton i sociala medier samt integrera (emellanåt) er fan-page på Facebook eller ert Twitter-kont på ett lite mer kreativa sätt. Men kanske framför allt – tala om för era kunder VARFÖR de ska följa er (uppsidor så som eventuella erbjudanden mm).

♪ ♬ ♪ ♫ ♬ ♪ ♫ ♬ ♪ ♪ ♫

Kommentarer
13 kommentarer till “E-mailmarknadföring + sociala medier = ♬ ♪ ♫”
  1. Christian R says:

    En fördel med användarecensioner är också att människor använder de orden de använder, de kan skilja sig mkt från den nyckelordsanalysen du gjort.

    Det drar till sig svanstrafik, alltså väldigt nischade ord, på ett helt naturligt sätt. Det är därför jag tar mig tiden att skriva en riktigt lång kommentar ;-)

    En annan aspekt är att när du marknadsför produkter mot dina fans(eller i alla fall de som köpt ngt hos dig innan) har du möjligheten att få länkar till dina produktisidor. Djuplänkar, till produkter på e-handlare är mkt svårt. Ofta måste man som SEO:are ta till riktigt gråa saker för att det skall hända, för allvarligt talat, vem vill länka till din standardiserade beskrivning av en vit elektrisk tandborste på ett naturligt sätt ;-)

  2. Judith says:

    @Rudolf, thnx för din kommentar. Klok som alltid.

  3. Tack för smarta och konkreta råd. Gav mig en bra ide!

  4. Judith says:

    @Peter, Kul!

  5. Jag håller med dig om att e-post tenderas att glömmas bort. Med tanke på att e-post fortfarande är internets mest använda tjänst, är det förvånande att företag inte tar sin e-postkommunikation på mer allvar. Mer fokus bör läggas på att integrera sociala medier i e-post för uppnå engagemang och närmare dialog.

    Men jag kan ändå inte låta bli att lyfta fram en annan viktig aspekt av e-post; nämligen kundinitierad e-postkommunikation. E-post handlar ju inte enbart om utskick, utan om hur man besvarar inkommande frågor från kunder. Sättet på vilket ett företag svarar på ett mejl påverkar företagets rykte och image och påverkar kundens förtroende för medarbetarna.

    Just nu har jag ett tema på min blogg om just kundinitierad e-postkommunikation. Känns kul att vi har våra inlägg parallellt!

  6. Annelie Näs says:

    Kul och aktuellt att du tar upp möjligheten till att synkronisera E-post utskicken med länkar profilerna de flesta har på Facebook eller Twitter. För ta denna synkronisering ett steg länge rekommenderar jag digg och Twitter knappar (m.fl) för de individuella artiklarna eller för hela nyhetsbrevet så att man kan dela innehållet. På så sätt ger man läsarna ett enkelt sätt att dela med sig av innehållet i e-postutskicket i de sociala medier man använder sig av. För att komplettera till möjligheten att vidarebefordra mailet. Tusen tack för inlägget!

  7. Jenefeldt says:

    Tack för kort men intressant post! Jag jobbar just nu med nya ajprodukter.se och det är kul att läsa om e-postmarknadsföringen. För oss är det viktigt fast det inte har tagit på riktigt allvar än så länge. Men det ska det bli ändring på. För vårt kundsegment är det en kanal som fungerar och når fram. Så om du har något läsbart kring området (länkar och annat) så passa gärna vidare! (jenefeldt [at] gmail.com).

  8. Judith says:

    @Jeanette Fors: Tack för tipset om din blogg. Ska genast in och läsa!

  9. Judith says:

    @Annelie: Tack för din kommentar kring spridningsknappar!

    @Jenefeldt: Kul med er butik!!!! Lovar att skicka över info om jag springer in i något relevant.

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] E-mailmarknadföring + sociala medier = ♬ ♪ ♫ | Internetionalisering http://www.judithwolst.se/e-mailmarknadforing-sociala-medier – view page – cached Sociala Medier i all ära men låt oss inte glömma bort en av e-handlarens bästa vänner, e-postutskicket. Ja, trots att året är 2010 är mail som […]

  2. […] E-mailmarknadföring + sociala medier = ♬ ♪ ♫ […]

  3. […] E-mailmarknadföring + sociala medier = ♬ ♪ ♫ | Internetionalisering […]

  4. […] och istället utvecklas i takt med användarnas och kundernas internet- och kommunikationsvanor. Judith Wolst skriver på sin blogg Internetionalisering att innovationskraften i e-postkanalen överlag är för låg, […]



Lämna en kommentar