E-mailmarknadföring + sociala medier = ♬ ♪ ♫ Sociala Medier i all ära men låt oss inte glömma bort en av e-handlarens bästa vänner, e-postutskicket. Ja, trots att året är 2010 är mail som säljkanal fortfarande kraftfullt – och tittar vi på kostnaden / lead blir ett icke-engagemang kring nyhetsbrevet på gränsen till straffbart 🙂 Dessvärre kan jag dock tycka att innovationskraften i e-postkanalen över lag är för låg.Två saker skulle jag önska: Att bli överraskad. E-postutskick kryddade med fantasi och engagemang. Skapa läsvärdhet. Att inte bli spammand med orelevans. Skicka era e-postustick med måtta – & ännu jobbar inte alla aktörer efter segmentering och relevans. Men den här posten ska inte fokusera på fantasi eller spam – utan snarare titta på hur företag kan tänka för att få upp klickfrekvensen och det långsiktiga intresset för sina nyhetsutskick – anpassat efter den sociala webben. Liksom i sociala medier gäller det inom e-postmarknadföringen att engagera sina kunder – och samtidig passa på att erbjuda nya kopplingar mot just de sociala kanalerna. Men hur? Ett – Visa vad andra tycker I och med sociala mediers intåg har vi lärt oss att människor påverkas av andras åsikter när de köper produkter. E-handlare har även lärt sig att kundrecensioner på den egna e-butiken leder till förhöjd “on-page” konvertering (och på köpet genererar en massa SEO-värden tack vare ständigt uppdaterat naturligt innehåll). Baserat på ovanstående resonemang kan e-handlaren driva ökad trafik till webbplatsen genom att flytta ut kundrecensionerna även till e-mailutskicket. Dvs, exponera högt- till medelhögt betygsatta produkter i utskick – för att öka känsla av dialog, trovärdighet och därmed konvertering. Två – Väv in sociala kanaler Det pratas en massa om “top of mind” vilket egentligen handlar om att “bli vald” när kunden faktiskt är beredd att öppna plånboken. & top of mind kan uppnås antingen genom att: Göra ett extremt stort intryck på kunden första gången ni kommer i kontakt (vilket i ärlighetens namn väl faktiskt är ganska sällsynt). Eller, Genom att “säga hej” till kunden lite här och där. Då och då. Sociala Medier är ett sätt att komma i kontakt med kunden via olika plattformar – det vill säga “lite här och där”. Som e-handlare bör man därmed utnyttja sin etablierade e-postkanal för att marknadsföra sitt inte lika etablerade engagemang i Sociala Medier. Ett kostnadseffektivt sätt att öka sin “fan base” och därmed en utvidgad generell kontaktyta. Alltså – marknadsför företagets sociala profiler via era e-postutskick. Addera “standard knappar” som pekar mot era konton i sociala medier samt integrera (emellanåt) er fan-page på Facebook eller ert Twitter-kont på ett lite mer kreativa sätt. Men kanske framför allt – tala om för era kunder VARFÖR de ska följa er (uppsidor så som eventuella erbjudanden mm). ♪ ♬ ♪ ♫ ♬ ♪ ♫ ♬ ♪ ♪ ♫