Ford, Volvo eller kanske en Twitter-buss?

Citat ur ”Idèbok” sidan 218:

Det finns bara en sak jag är säker på, och det är att det finns mycket lite som man kan vara säker på”, sa Somerset Maugham.

Kreativa personer är ofta snabba på att erkänna att de inte vet allt, ja till och med att vi människor bara vet en bråkdel av allt som finns att veta.

Thomas Edison sade till exempel: ”Vi vet inte en miljondels procent om någonting”. Bertrand Russell sade: ”Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel”. Eller varför inte lyssna på kloka Amelia AdamoDen dagen man tror att kan kan allt är man en fara för organisationen”.

(……)

Jag funderar mycket kring kreativitet. Jag funderar mycket kring Internet. Ja, jag funderar nog en hel del över lag.

Min övertygelse är att nyfikenheten är den källa till energi som driver oss framåt – att det är passionen som omvandlar energin till action. & att kreativiteten visar vägen för nyfikenheten.

För om nyfikenheten är bränslet, passionen är motorn och kreativiteten är kompassen – är det då kanske självinsikten (vetskapen om vår passion) som utgör det fordon som vi färdas i…?

Men om vi då inte vet vad som är vår passion – hur ska vi då kunna identifiera våra mål. Utan dessa förutsättningar tvingas vi grabba tag i förutbestämda riktlinjer. Mål som någon annat stakat ut åt oss. Mål som någon annan anser vara värda att kämpa för. För framgång bör väl definieras som förmågan att nå SITT EGET mål. Inte att glänsa inom de ramar någon annan författat…

När det kommer till Internet så kan vi inte veta allt. Under en ständigt sprudlande utveckling kan vi gemensamt instämma i att “Det finns bara en sak jag är säker på, och det är att det finns mycket lite som man kan vara säker på”. Intresset för internet måste därför drivas av nyfikenhet.

I helgen samlades en skara människor som brinner för någonting “odefinierbart”. Någonting som ständigt byter skepnad.

I helgen samlades passion, nyfikenhet och kreativitet kring någonting som man inte kan vara säker på.

I helgen samlades närmare bestämt 286 personer för att tälta. Människor som – vill jag hävda – sätter sina egna mål.

Dessa människor färdades från Stockholm till Blekinge i en Twitter-buss. Mot Sweden Social Web Camp!

Skrivet om Sweden Social Web Camp:

  • & måna många fler bloggposter & artiklar…

Dessvärre kolliderade helgens #SSWC med min Barcelonaresa – men jag kunde känna den fantastiska SSWC-energin via Tweets, blogginlägg och vindströmmar. Nästa år ses vi dock i Blekinge!

(Bild 1 Flickr CC by Seanmcgrath, Bild 2 Flickr CC by Seanmcgrath, Bild 3 har jag lånat av min Sociala-Medier-Bloggande-Fotograf-vän Walter)

Leave a Reply

Your email address will not be published.