2015 written with balloons

Framgångsrik digital kommunikation 2015

Att jobba med internet som utgångspunkt innebär krav på ett ständigt lärande och att med jämna mellanrum ompröva sina metoder. För när Internet i “smyg” förändrar logik och algoritmer måste vi hänga med!

Vad krävs då för att  jobba framgångsrikt med digital kommunikation 2015?

Andra typer av hjältar

På byråer har det traditionellt varit kreatören som ansetts vara drottning/kung inom kommunikation. I kombination med målgrupps- och probleminsikter har “den stora idén” varit THE shit.

Men när den stora kampanjen blir mindre intressant förändras även kreativitetens natur.

Värdet läggs till större del på förmågan att arbeta med tillväxt över tid (Growth) och jobba vidare med de aktiviteter  som ger faktiska resultat (med optimering och analys i centrum). Viktigt blir också förmågan att snabbt snappa upp möjligheter / histirier att bygga vidare på dessa i form av snabbfotad och smart Content Marketing.

Modellen för 2015

Men vi ser fortfarande att glänsande storartade koncept lanseras i traditionella medier och sedan även ”trycks ut” på internet – vilket sällan skapar digital tillväxt över tid.

kreativitetsmaskinen

Varför? Jo, man missar två centrala aspekter! Nämligen:

•    Utgångspunkten i hur Internet faktiskt funkar
•    Utgångspunkten i hur Internetanvändare agerar

2015 måste arbetet för framgångsrik kommunikation kombinera:

unnamed

För det är just när kreativiteten får samspela med med djupa digitala kunskaper som vi kan uppnå resultat på riktigt.

Utmaningen framåt kommer att vara att hitta kompetens som behärskar alla tre delar. Men nyfikna ”doers”, med passion för det digitala och som dessutom är duktiga kommunikatörer, växer inte på träd. Det är ofta mer realistiskt att få personer som behärskar de olika delarna att arbeta tätt tillsammans.

Alltså, låt nörden ta plats i hjärtat av kommunikationsarbetet. Addera personer som gärna kavlar upp ärmarna och som kan identifiera förutsättningarna för spridning och engagemang.

Jag tror och hoppas på ett utmanande och inspirerande 2015!

Kommentarer
4 kommentarer till “Framgångsrik digital kommunikation 2015”
  1. Jag gillar verkligen hur kort, koncist och effektivt det här sätter fingret på det stora problemet med traditionella reklambyråer: deras sätt att se “digitalt” som en silo leder till att det behandlas om en kanal (“Youtube är precis som TV!”) och ger dem egentligen en ursäkt att inte uppdatera sig annat än att skaffa en person som har digital kompetens (personen blir sedan ett alibi).

    Ett praktiskt exempel: en kund som har en några reklamfilmer som tagits emot väl skulle behöva klippa om sin reklamfilm för att den ska funka bra på Facebook med deras nya CTA-funktion. Traditionellt lägger man loggan sist i reklamfilmen på TV, men där har man ju aldrig någon CTA. På nätet lär sig folk att “det är slut nu” när loggan kommer och går direkt vidare. Det gör att många missar att det överuvudtaget kommer en CTA. Stora reklambyrån förstår inte alls problemet med det här, eftersom deras digitala person inte har lika mycket inflytande som CDn som får De Stora Idéerna (men som inte förstår mekanismerna och hur folk fungerar).

  2. Alex Norström says:

    Riktigt bra. Du är back.

Lämna en kommentar