Tre förslag på Framtidens Sociala Medier

“Sociala Medier” – hand upp för alla som är trötta på ordet / begreppet? Frågan är då vilket begrepp vi kommer att använda oss av i framtiden. För visst har vi ett behov av att verbalt särskilja oss från “gammelmedia”!?!?!

Förslag 1 – “Social Operating Systems”

Facebook är väl egentligen inte ett “socialt media” – utan snarare ett ekosystem av av lösningar, tankar och idéer. Ordet “Medier” därmed för smalt, grundt, ytligt… Vi talar snarare om Sociala Operativsystem.

Vi ser tjänster så som Facebook Connect (Facebook for websites) som kopplar samman människor med Facebook – utanför Facebooks egen plattform. Förmodligen kommer just integrationen dramatiskt att öka framöver – där delaktighet och dialog finns i “allt”.  Den klassiska “sajtens” roll minskar i betydelse – då “the concept of a friend network will be a portable experience” (citat). Med andra ord; vi plockar med oss vår information och gör den tillgänglig på olika “digitala platser”.

Men ordet “Social Operating Systems”? Förmodligen alldeles för kliniskt, långt och o-kreativt. Dessutom är dess förkortning redan tagen…

Förslag 2 – “Digitalt” eller “Online”

Själv försöker jag att undvika ordet “Sociala Medier” i mitt arbete (märker att ordet visst hänger kvar ganska starkt här på bloggen dock). Jag anser att Digital Marknadsföring, Digital Kommunikation osv passar betydligt bättre.

Ordet “Online” är också ett alternativ. Detta ordval klingar dock lite för mycket 90-tal (i alla fall enligt Björn som var med & konsultade på den tiden). Fråga gällande begreppet Online: innefattar detta endast uppkopplad dialog? Var placerar vi i så fall apparna för mobilen, iPaden osv – som till stor del nyttjas i ett “Offline-läge”.

Förslag 3 – Utgångspunkt i gamla namngivnings-metoder

Mycket här i världen tycks utgå från det latinska språket. Exempel:

“The Television is derived from mixed Latin and Greek roots, meaning “far sight”: Greek tele (τῆλε), far, and Latin visio, sight (from video, vis- to see, or to view in the first person).” Citat: Wikipedia.

Nu när Google Translate erbjuder översättningar till just Latin blir fenomenet hetare än någonsin. Kanske kommer vi då att hamna någonstans i närheten av…

(Kom ihåg var du läste “Communicatio ratio” först 🙂 )

Några andra förslag?

8 Comments

  • Håller helt med om att social media är tråkigt och fel begrepp. Det lustiga är ju att för de flesta är sociala medier= Facebook. Såg en video av Gary Vaynerchuck där han uttalade sig om “fenomenet” också: http://garyvaynerchuk.com/page/2 den är rätt så intressant.

  • Jag tycker nog att sociala medier är ett bra bregrepp så länge det behövs, men att det naturligt fasas ut i och med att det markerar skillnaden just mellan traditionella och “nya” medierna (som ju inte är nya för de som växt upp med dem).

    Här är min (?) definition på vad Sociala medier är: Plattformar (tjänster/siter) eller funktioner (kommentars-/betygssättnings-/delningsfunktioner) på internet, 
som låter besökare publicera innehåll eller respondera på digitalt material. Med andra ord Facebook, Youtube, Wikis och Bloggar är exempel på sociala medier, medans kommentarsfunktioner på nyhetsiter, RSS och delningsknappar är exempel på sociala funktioner. Inklusive då Facebook Connect…

    Det som inte kan anses vara sociala siter/funktioner som till exempel många företags egna hemsidor, sökresultat på google, e-post, digitala nyhetsbrev etc, men ändå som är viktiga kommunikationskanaler är så kallade Digitala kanaler. Båda dessa sorters kommunikationsvägar är digitala och på Internet, d v s: Online.

    Förutom dessa har vi som du nämner de Traditionella medierna som är Offline/IRL, och på icke digitala media för analog distribution. Men sen finns det ju digitala kontaktytor som inte är analoga och inte ligger på Internet heller? Jag tänker på touchscreens på stan, det kan vara digitala reklamskyltar eller 3D projektioner på byggnader, på utställningar eller i köpcentrum där de använder interaktiva digitala ytor etc, de kommunikationskanalerna kallar jag för Mixade medier.

    Med andra ord, när vi inte behöver termen sociala medier kanske vi endast talar om digital marknadsföring online eller offline.

    För ett år sedan ungefär skrev jag ett bloginlägg om det här, läs gärna mer på http://www.socialbusiness.se/dags-att-sluta-tala-om-sociala-medier/

    Apparna är ett lite mer komplicerat område att reda ut. Jag skulle nog placera de flesta i gruppen Mixade medier eftersom det är digitalt material som oftast ligger lokalt på enheten. Låt säga en Hemnet-app, som ligger lokalt men hämtar data från internet, skulle kanske mer vara att avse som en Digital kanal. Vidare, om man istället besöker sidan i sin mobiltelefon via en vanlig browser så är det en Digital kanal eftersom det inte spelar någon roll vilken enhet man besöker kanalen från.

  • Anna says:

    Intressant Judith! Tror dock att det är “vi” onlineexperter som börjar tröttna på uttrycket då hypen börjar lägga sig lite och vi söker nya sätt att prata om våra dagliga verktyg. Dock är det bra för de flesta andra som inte lever online att han ett välkänt begrepp som de kan relatera till, jämfört med det gamla. Tycker själv att den bästa beskrivningen av sociala medier för vår marknadsavdelning är att säga att det bara är “en ny kommunikationskanal” som vi ska skapa innehåll till.

Leave a Reply

Your email address will not be published.