41 skäl att stjäla

Jag måste bara tipsa om riktigt inspirerande läsning, Trendwatching.com (aug 08): “Innovation Avalanche Dessutom inom mitt favoritområde – kreativa affärsidéer (vissa på gränsen till galna). Läsning av detta slag får i alla fall min hjärna att börja spinna iväg!

“41 new business ideas ready to be copied, er…. get inspired by ;-)”

Här följer några av mina favoriter:

1) CARROTMOB

Carrotmob baseras på en positivt twist av fenomenet “Crowd Clout” (se förklaring nedan). Sajten lyfter fram företag som “do the most good” genom att organisera konsumenten och skapar incitament för företag att skapa förändringar som gynnar miljön.

Ebjudanden ställs mot varandra och utvärderas av Carrotmob och dess medlemmar/nätverk. Läs mer på www.springwise.com.

“CROWD CLOUT: “Online grouping of citizens/consumers for a specific cause, be it political, civic or commercial, aimed at everything from bringing down politicians to forcing suppliers to fork over discounts.” (Källa)

2) BEER BANKROLL

BeerBankroll håller på att skapa ett communitystyrt bryggeri. Tanken är att nyckelbesluten skall fattas av medlemmarna av communityn. Frågor som skall tas ställning till är företagsnamn, produktdesign, marknadsplan osv. Går projektet bra delas delar av vinsten ut till nätverket (med medlemsskap följer en “medlemsavgift”).

Läs mer på www.springwise.com och spana in BerrBankroll´s egen förklaring till hur det funkar (klicka på bilden):

3) RED ESPRESSO

Espresso gjort på rött tea (dvs en hälsovariant utan koffein och proppad med antioxidanter). Gott? Det undrar jag också!

4) JAPANSKA YOSIMYA

I galna Japan kan man beställa rispåsar som pryds av en bild på ditt nyfödda barn. Barnets födelsevikt är även tyckt på förpackningen – men det komiska slutar inte här. Påsens vikt är den samma som vikten på barnet (då det föddes). Alltså – “Köp ditt barns vikt i ris!” yosimiya.com.

5) PARTS OF SWEDEN

Visst är IKEA underbart, men ibland en aning trist! Nu finns dock en möjlighet att “Customizing IKEA”. Parts of Sweden lever på IKEA:s framgång genom att låta sina kunder “Pimp your Billy”. Att jag missat denna geniala svenska idé!!

6) WoonWaarUWilt

WoonWaarUWilt (översatt, typ, “Bo Där Du Vill”) kan du lägga ett bud på ditt drömhus – även om det inte är till salu. Företaget kontaktar sedan husägaren “åt dig” och lämnar ett bud. Affärsidén grundar sig i att många husägare inte “aktivt” är intresserade av att sälja – dock berädda att tänka om, förutsatt att priset är det rätta. Läs mer på Springwise.com.

Resterande 36 “copy-worth innovations” hittar du HÄR. & för er som inte kan få nog av “gratis affärsidéer” kan jag tipsa om Disruptive.nu.

5 Comments

  • T says:

    Mycket bra länk, skall genast läsas! 🙂

  • sara says:

    Är det någon annan som tänker på Coop när ni läser om Beer Bankroll? Det gamla Kooperativet? Tanken är att alla är delaktiga i beslut och delar på vinsten. Känns som att man tappade engagemanget i Coop när det blev för stort (och hela socialismen föll). Spännande att ta ut grundidén på nätet. Dock med (antar jag) andra anledningar till att låta “alla vara med” 😉

  • Therese says:

    Så märkligt… jag läste just augusti rapporten igår och tänkte just samma. Jag läser ju även springwise ofta så många av idéerna är inte nya men fortfarande så bra. OM du gillade WoonWaarUWilt så gillar du säkert Igglo.fi och även makememove.com. De är byggda på samma idé och gör liksom allt till salu vilket är väldigt intressant!

    Om ni gillar trendwatching så kommer ni att älska http://www.springwise.com

    T

  • sara says:

    Tack för tips, Therese! Ska in och götta mig på en gång.

Leave a Reply

Your email address will not be published.