Hemligheter, magkänsla & Spotify

När man var liten hade man en massa hemligheter tillsammans med sina “bästisar”. Livet blev ju så mycket mer spännande då! Alla ville veta vad det viskades om. Alla ville veta hemligheten bakom fnissandet, tisslandet & tasslandet. Var hade man gömt godiset – eller fanns det ens något godis?

Jag gillar fenomenet “hemlighet” och fascineras utav den kraft begränsad information kan ge. Mycket av “brandbuilding” idag baseras på att inte delge all information om en produkt eller tjänst. Eller att sprida exakt så mycket information som behövs. Bygga “hype”. Åter igen refererar jag till en av mina favoritböcker inom området – The Brand Gap av Marty Neumeier. Mr Neumeier ger följande svar på frågan: “What is a brand?”.

The Brand Gap

View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: design brand)

I många fall är hemligheten strategisk och mår bäst av att inte få vingar. Ännu. Eller så är det via hemligheten som vingarna faktiskt tar form. Nu vidare i resonemanget och “a person´s gut feeling about a product”. Spekulationer, antaganden, diskussion, begränsad information, vem vet egentligen vad?, spekulation, antaganden, diskussion…..

Spotify har lyckats fantastiskt bra med att skapa denna “hype”, baserat på begränsad information! Ett axplock blogginlägg:

Citat Linda Skugge: “Spotify har en sådan grym pr-kampanj just nu. Dvs bygga upp ett superbuzz och sen locket på. De får tjänsten att verka superhemlig och otroligt modern.” (källa).

Om ni frågar mig och min “gut feeling” vad det gäller Spotify så tror jag tror att de kommer att briljera stort framöver!!

Lycka till, verkligen!

(bild).

7 Comments

  • En av de absolut mest intressanta start up projekten idag! Kul att sådant kan skapas och lyckas de kommer 10 till!

  • Judith says:

    @Christian: Ska bli mycket spännande att se vad Spotify presenterar framöver! & när det kommer till verb, är det väl dags att “Googla” får en kompis.

    Ser även med spänning fram emot det verb Disruptive lanserar (& framför allt innebörden av att “Disruptiviera”) 🙂

  • Martin says:

    Vilket härligt inlägg om Brand Gap och “gut feeling”! Jag måste köpa boken och läsa den i lugn och ro. 🙂 Tänk om den påverkar mig lika mycket som Inside the Tornado och Crossing the Chasm av Geoffrey Moore gjorde i slutet av 90-talet? Är också sugen på The Tipping Point av Malcolm Gladwell, så det kanke blir en tur ändå till Amazon… Jag tror att en av visionerna som Spotify har är att erbjuda ett helt lagligt alternativ till den illegala fildelningen. Och att det är därför som många hoppas att de kommer att lyckas. Självklart måste tjänsten vara lika bra eller bättre på alla punkter än illegal fildelning. Annars kommer det inte fungera. Skall bli spännande att se om de kommer med mer information snart!

  • Grejen med Spotify är ju att de erbjuder en bättre produkt än den piratkopierade MP3an. Jämför då med iTunes som erbjuder en sämre produkt (begränsad till fem maskiner).

    Spotify erbjuder följande mervärden (utöver en bra användarupplevelse):

    * Du behöver inte lagra musiken själv. Spotify tar sjukt lite plats och streamar all data.

    * Du har en mycket större musikdatabas än vad du någonsin kan hosta själv. Har du delfintema på festen så skriver du helt enkelt “Dolphin” i sökmotorn och har direkt en spellista med delfintema. Dåligt exempel kanske, men ni fattar. En sökning på “Dolphin” ger 293 idag. Gott och väl för en fest. En sökning på “Love” ger i storleksordningen 90 000 träffar.

    * Men killer appen med Spotify (eller någon annan tjänst med central lagring) är att alla har samma musikdatabas vilket leder till länkbarhet. Du behöver alltså bara skicka en länk för att dela en låt, spellista, artist eller album vilket gör Spotify till den ledande produkten inom musikkommunikation. Om ni frågar mig så är det det som kommer göra Spotify stort och ge det viral spridning.

  • Judith says:

    @Martin: “Skall bli spännande att se om de kommer med mer information snart!” Verkligen! Känns som att det är otroligt mycket spekulationer just nu som drar åt olika riktningar!

    @Walter: Bra sammanfattat! Thnx.

  • Martin says:

    @Walter: Jag håller med dig helt och hållet. Länkbarheten är riktigt intressant. Även sökresultat går att länka och här är din underbara lista med delfin-tema!

    http://open.spotify.com/search/dolphin

    En länkbar och öppen databas gör ju även att andra kan bygga applikationer ovanpå Spotify, på samma sätt som andra bygger applikationer ovanpå Facebook. Här är exempelvis en site som samlar in spellistor till Spotify och gör dem tillgängliga för vem som helst.

    http://www.listiply.com/

    Tänk om alla illegala musiktjänster ute på nätet skulle använda sig av Spotifys backend! Vilken laglig värld vi skulle kunna få! 🙂

  • Martin says:

    Det poppar upp nya siter som använder sig av Spotifys system för att dela med sig av sina spellistor. Detta är möjligt att göra eftersom alla använder samma databas och samma musikindex. Dessa hittade jag idag:

    http://spotylist.com/

    http://www.spotifyfriends.com/

    Dessa spellistor hittade jag när jag sökte på “rock”:

    http://www.spotifyfriends.com/search/?q=rock&num=20&start=0

Leave a Reply

Your email address will not be published.