3 resultat av vår iPad-användning

Vi är många som älskar den platta prylen “paddan”. Vår kärlek har lett till förändrade beteenden och regler för digital publicering. Bara det faktum att 20% av iPad-användningen äger rum i sängen (dvs, i ett bakåtlutat avslappnat tillstånd) gör prylen till ett verktyg för underhållning snarare än för arbete.

Tre konkreta och intressanta resultat kopplat till vår iPad-användning:

Ökad “browsing time”

I en bakåtlutad position har vi lättare att ta till oss inspirerande och underhållande text / bild / video / audio. Den tid vi spenderar med digitala böcker/magazines ökar kraftigt på iPad som device i jämförelse med vår dator eller mobitelefon. Exempel:

“The average reader spends 60 minutes with each monthly issue of its magazines’ iPad apps. The average visitor on the Web spends just 2.1 minutes per month at Vanityfair.com and 3.8 minutes per month at GQ.com, according to ComScore.” (Citat: CBS News)

Plattform för spel

Statistiken talar i det här fallet för sig själv. Över en tredjedel av de applikationer (iPad-only-apps) som utvecklas för iPads är spelapplikationer. (Bild: NeuroSoftware)

Personligen älskar jag att iPad-spela Fruit Ninja och Cut the Rope.

Högre konverteringsgrad

Som före detta e-handlare finner jag följande citat mycket intressant!

“The iPad performed much better as an eCommerce platform than mobile phones, with an average conversion rate up to 2.04%. For some stores the iPad conversion rate was as much as double the conversion rate from personal computers.” (Källa: Shopatron)

Att konverteringsgraden på iPad är högre än på mobila enheter kanske inte så förvånande då vårt mer avancerade mobila beteende just börjat ta fart. Det som framför allt är intressant är konverteringsgraden kopplat till iPad i relation till våra datorer. Ytterligare en indikator på att iPaden snarare handlar om pleasure än business.

Leave a Reply

Your email address will not be published.