Konst och varumärkesbyggande i ögat

“How to Fake It As an Artist” heter bloggposten som får mina tankar att börjar spinna. För vi har lärt oss (eller i alla fall hört) att “Konsten ligger i betraktarens öga”. Vackra ord tycker jag. Men det här är inte en blogg om konstnärliga ting utan en samling digitala tankar kring webb, Online PR, Internetmarknadsföring och Varumärkesbyggande.

Så slår det mig att definitionen av ett varumärke – likt definitionen av konsten - ligger i betraktarens ögon. Eller i “magen” om du föredrar en annan kroppsdel…

Att som företag nå kundens eller intressentens “magkänsla” handlar allt mer om att börja viska. Att prata utan att skrämma bort fjärilarna i magen. Ett sätt att marknadsföra sig som angränsar mot att bli “osynlig”. Inte osynlig på ett sätt som innebär att försvinna, utan snarare om att bli en naturlig del av betraktarens vardag.

“As the marketing mindset becomes more about immersion into contexts and products, it starts affecting applications and objects. And in this sense it becomes less about craving exclusive attention, and more about becoming invisible (…) Invisible in the sense becoming a part of the experience itself.” Citat

I alla fall jag tycker mig ha hittat en likhet i konsten och i varumärkesbyggandetdär betraktarens uppfattning agerar bro. Men det finns inte bara en klase med trevliga likheter utan olikheterna är kanske viktigare att lyfta upp! Må hända att det finns knep kring “How to Fake It As an Artist men “How to Fake It As an Advertiser” blir destå svårare! För i en värld av nätets transparens blir lögnen allt mer genomskinlig och knepen på varumärkes-fusk-listan allt färre…

Konst är vackert och bör enligt min mening fortsätta att ligga i betraktarens ögon. & vill du – trots mitt något märkliga resonemang ovan – ändå “fake it as an internet advertiser” kan du ju alltid satsa på spam och ful-SEO…

Bild 1 Flickr cc Bild 2 från “The Brand Gap”, Bild 3 Flickr cc.
Kommentarer
5 kommentarer till “Konst och varumärkesbyggande i ögat”
  1. Otroligt intressant att du drar paralleller mellan marknadsföringen och konsten. Tror absolut som du säger att det gäller att “bli en naturlig del av betraktarens vardag”. Lyckas man med det så kan marknadsföringen gå från att vara något som är störande och i vägen – till att faktiskt bli något intressant. Även för kunden.

    Nästan som det var tidigare år med reklam. Folk älskade reklam. Även konsumenten. Reklam blir konst och folk kan njuta av den.

    Nu blev min kommentar nästan lika utsvävande som inlägget, men väldigt intressant och bra infallsvinkel!

  2. Hej Judith,
    intressanta tankar! Det du kallar “viska” försökte jag förklara på ett annat sätt härom dagen i en bloggpost. Där skrev jag att den externa profileringen genom reklam i köpta medier tappar i betydelse (inget nytt i det). Att profilering istället behöver rikta sig internt, employer branding och design management eftersom det är hur varumärket agerar som bygger profilen idag. Detta genom att föra över “profiling juice” från den egna organisationen till betraktaren. Betraktaren som sedan förmedlar sin bild (image av varumärket) till andra, genom olika fria och tillgängliga (sociala) kanaler, och därigenom tagit över varumärkets externa profilering. Det är också summan av detta, varumärkets identitet, som möter en potentiell kund då denne börjar en sök- eller köpprocess i en sökmotor. http://bjornalberts.com/2009/09/27/9-punkter-for-varumarken-pa-natet/

  3. Judith says:

    @Ludwig: Tack för att du hakar på i utsvävningarna!

    @Björn: Briljant mitt-i-prick-modell!

  4. Roy says:

    Är nyfiken på vilken reklamfilm du ska rösta på i Folkets Pris? Berätta gärna sen vad du tycker… http://www.roygalan.se/folketspris/

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Från @judithw Det är visst inte bara jag som drar paralleller mellan konst och marknadsföring (som här): Om Internetmarknadsföring och varumärkesbyggande. Och om “Konst i ögat”: http://bit.ly/4fcx6h […]



Lämna en kommentar