Konsumentmakt

Tidigare var det killen till vänster som bestämde. Nätet har förskjutit maktbalansen och killen till höger har fått sin revansch.

För att vinna förtroende hos dagens konsument måste du som företag vara “äkta” och klara av digital transparens.  Du måste möta de krav som ställs från den stora massan. Kritik från den “lilla individen” – nu märkbar och kan påverka ditt varumärke.

Bild: Disruptive.nu – 5% börsnoterade företag har problem med sina varumärken i Google

Dessutom måste du nu möta global konkurrens – som tidigare varit på ett bekvämt avstånd men som nu flåsar dig i nacken. Kombinationen pris, relevans och attraktivitet måste hålla måttet i jämförelse med internationella spelare.

För,

☛ Dagens konsument är mycket snabba på att klicka bort din webbsida om den inte inom några sekunder väcker intresse.

☛ Dagens konsument ägnar mycket tid och ansträngning åt att bearbeta information om ditt varumärke. Via verktyg som hjälper konsumenten att jämföra a med b (ex Pricerunner & Reco).

☛ Kanske framför allt söker dagens konsument kontakt med varandra för att fatta sina beslut och använder gärna sin kollektiva makt för att få bättre villkor. Via de digitala vardagsrummen (sociala medier)

Som framgångsrikt företag 2011 måste du vara lyhörd och äkta. Du måste också förstå att folk inte bryr sig om ditt varumärke hela tiden. Folk bryr sig om ditt varumärket bara ibland. & just när detta ibland dyker upp måste du finnas där och möta detta uppvaknande (tillfälliga) intresse. Finnas sökbar, hittbar och kommunikationsbar.

Leave a Reply

Your email address will not be published.