Mobile Commerce – #Mcommerce

Dagens konsument fattar sina köpbeslut via social interaktion, platsbaserade tjänster (“location-based services” ) och med mobilen som hjälpmedel. Det talas om SoLoMo-konsumenten“Smart consumers who shop with social, location-aware and mobile technology”.

Våra mobiler blir allt viktigare verktyg i jakten på produkter och som hjälpmedel för att fatta köpbeslut. Den direkta handeln via mobilen (M-handeln) växer, men de flesta svenska e-handlare har ännu inte anpassat sina webbplatser för att underlätta för mobila transaktioner.

Diagrammet nedan visar just i vilken utsträckning Svenska företag har anpassat sina webbplatser för att underlätta för mobila transaktioner. Källa: E-barometern, Q4 2010.

Men – vad är det vi gör via våra mobiler kopplat till handel?

  • Vi genomför transaktioner via mobilen. Bokus M-app ett av de mer omtalade och spännande exemplen.
  • Vi genomför en väldans massa lokala sökningar via våra mobiler (ex: “Badbyxor Sundsvall”)
  • Vi diskuterar produkter med våra vänner.
  • Vi läser recensioner.
  • Vi jämför alternativ. Exempelvis via Pricerunners mobila app. 
  • Vi samlar lojalitets-poäng. En intressant lösning kommer från cafét Cocovaja som skippat klippkortet i pappersformat och istället låter dig samla stämplar till gratis-latten via mobilen.
  • Vi gör research kring produkter via mobil browser.
  • Vi navigierar oss fram till butiker via kartor.
  • Vi checkar in via Facebook Places & Foursquare och använder rabattkoder och kuponger som erbjuds denna väg.
  • Vi skapar önskelistor.
  • Vi tar del av rabbaterbjudanden (mail, sms, appar)
  • Vi tar emot och samlar värdecheckar.
  • Vi sprider information och bilder om våra köp via sociala medier.

Vilka punkter har jag missat? Addera gärna i kommentarsfältet!

Den mobila aspekten blir mer intressant för var dag som går då vår mobila användning ständigt ökar och blir mer avancerad. Spännande värre!

Bild: Flickr cc by Simona K.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.