Kom igång med att öka din konverteringsgrad – av Jesper Åström

Idag gästbloggar grymma Jesper Åström på min blogg. Håll till godo!

jesper

Kom igång med att öka din konverteringsgrad!

Om du har en marknadsorganisation byggd för 2013, mäts du på resultat. Dvs. någon typ av försäljning, nedladdning av produkt, sign-up på nyhetsbrev eller annan handling som skapar värde för din organisation.

Att ”öka konverteringsgraden” har därför gjort sin entré i det alldagliga språket när det kommer till att utvärdera den digitala närvaron. Det vill säga, att få fler som köper, laddar hem eller signar upp sig, från all den trafik du får in till din webbplats.

För att öka konverteringsgraden på en webbplats finns det många saker du kan ta dig för. Nedan tänkte jag tipsa om 5 sådana saker som kanske får dig att tänka kring hur du kan komma igång.

1. Gör vad du vill att andra ska göra

Det första är att faktiskt försöka göra det du vill att dina användare ska göra. Besvärande ofta möter jag kunder som aldrig genomfört ett helt köp på sin egen webbplats. Det är oroväckande när det gäller ansvariga webbpersoner, men jag tycker någonstans att om du jobbar med att sälja en produkt så ska det enklaste sättet att köpa den produkten vara att köpa den på exakt samma sätt som alla andra kunder. Om du någon gång under köpet blir tvungen att pausa och tänka efter – well, då finns det utrymme för optimering.

Skriv ned vad det är som får dig att tänka till. Skriv ner två till tre förslag på hur det egentligen ska funka. Börja meningarna med ”Vore det inte enklare om…”. När du är klar med det arbetet har du skapat en hypotes.

2. Kör ditt första A/B-test helt själv

Hypotesen testar du genom att … testa den. Ett A/B-test är något du kan göra för att testa två olika versioner av din webbplats. Idag finns det fantastiska verktyg för att lösa detta enkelt åt dig själv. De två jag använder mig av heter optimizely.com och visualwebsiteoptimizer.com. De är inte bara enkla utan också väldigt billiga att använda.

Båda verktygen använder ett visuellt gränssnitt där du, utan att behöva kunna koda en enda rad, kan skapa versioner av din webbplats som du kan ställa mot varandra i ett test.

Testets resultat beslutar sedan vilken ny version av webbplatsen du ska be IT implementera. Har du ingen IT-avdelning så är det ännu bättre att kunna split testa innan implementering eftersom du då vet vilken version av webbplatsen som faktiskt skapar ett försvarbart resultat för att ta kostnaden för implementeringen.

3. Konvertera informationssökarna

Det finns en massa människor som söker information på nätet. De är kanske inte ute efter att göra exakt det du vill att de ska göra när de kommer till din webbplats. Det finns några saker du kan ta till som knep för att öka konverteringen av dessa användare.

Det absolut viktigaste är att koma ihåg att berätta varför en besökare ska handla av dig. Många webbplatser fokuserar för mycket på vad som går att handla och hur man kan handla det. Men de glömmer helt och hållet att beskriva varför.

Ett vanligt varför är ett tidsbegränsat erbjudande. Exempelvis genom en rabattkod eller en tydligt tidsbegränsad rea. Det innebär att användaren kan missa erbjudandet om den inte slår till på en gång. Ett annat är att visa ett jämförpris från en jämförelsewebbplats. Det funkar, beroende på vilken produkt du säljer, både om priset på jämförelsewebbplatsen är högre eller lägre. Ett tredje alternativ är att visa ett lågt lagersaldo vilket gör att besökaren känner att den behöver agera för att få köpa varan alls.

4. Tänk igenom ditt bild och färgval

Använd inte bilder som tittar ut från sidan. Användarens ögon följer ögon. Har du en person på en bild. Se till att personen tittar på det du vill att användaren ska titta på.

Om du säljer en vara som är ett ”smart val”. Se till att du använder bilder som är tagna nära ett ansikte. Om du säljer en vara som är ett ”smalt val”, se då till att bilden är tagen på långt håll. Undersökningar visar nämligen att vi associerar närbilder på ansikten med ett smart val, medan vi lägger mer vikt vid de fysiska attributen om bilden är tagen på långt håll.

Ge användarna något att studsa sina ögon mellan genom att centrera din sida och ha en kontrastfärg såsom en mörk bakgrund som fungerar som en ram till ditt innehåll. Har du en vänsterställd sida kan du använda dig av banners för att låta användarnas ögon få studsa mot något. En skarp kant fungerar också. Lägg den skarpa kanten till höger om din köpknapp och inte till vänster eller ovanför eftersom den då stoppar användarens ögonbana.

5. Våga ställa IT mot väggen

En av de svåraste utmaningarna du möter när du vill jobba med konvertering är oftast din egen IT-avdelning. Det upplevs som svårt och jobbigt att komma igång. Dessutom har de ju byggt ett felfritt system. Eller i alla fall ett system som är helt och hållet byggt enligt specifikation.

IT får inte vara de som internt sätter agendan för webben. Internet är en kommunikationsplattform och om du inte kan använda din webbplats för att kommunicera så är Internet värdelöst. När IT slänger ”säkerhet” i ansiktet på dig måste du våga ta ton och sätta agendan utifrån ditt perspektiv. Det finns inget säkert system, bara mer bra lösningar. Har din IT-avdelning svårt att lösa dina problem så är det med största sannolikhet IT-avdelningen som ska bytas ut snarare än att du ska behöva lida av detta i ditt arbete.

Det var fem snabba knep för att komma igång med ditt konverteringsarbete. Mycket mer kunskap finns att hämta in genom att söka på konvertering och conversion.

Om Jesper

Jesper Åström har de senaste 15 åren jobbat med internet som entreprenör och konsult. Sedan ett år tillbaka driver han webbplatsen rabattkod365.se där han samlar erbjudanden och rabatter från företag.

Bild i bildspelet: Flickr cc by Nikki Varkevisser

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.