Om Google och “dopade” sökresultat

Förra veckan publicerade jag posten “Janne Josefsson på nätet” och beskrev där hur Google indexerar det vi skriver på nätet – oavsett avsändare. Resonemanget gick ut på att den kritik vi riktar mot varumärken nu blir synliga vid Googlingar på företagsnamnet.

Christian Rudolf förde då ett intressant resonemang i kommentarsfältet som jag nu lyftet upp i bloggen:

Christian:

“Det finns också tecken på tvärtom, att Google börja “dopa” visa företag kopplat till varumärkesalgoritmen.

Det är ingens slump att det på den sökningen finns mycket varumärkesträffar. Google favoriserar dem.”

Judith:

“Trots doping ser jag att du lyckats ta dej in på plats 8 i SERP:en Christian 🙂 (www.mjukvara.se) ”

Christian:

“Hehe, ja men det är inte det som är det anmärkningsvärda.

Se hur Google inte tillåter mig komma upp i toppen. Då skall ni vet att mjukvara.se är en betrodd sida. Jag har några externa länkar till den sidan och faktiskt, F-secure länkar från en riktigt stark intern sida hos dem som är superduperrelevant.

Ändå släpps jag inte högre upp och utan länken från F-secure skulle jag rasa rätt fort till 15 plats typ.

Tänk vad detta gör med “minnet”, vårt gemensamma minne trycks längre och längre ner.

Är detta ok? Vill vi som Google-användare detta?”

Google brand based searches

För någon månad sedan förändrade Google SERP:en för starka varumärken.

Martin Spanar skriver: “En brand update där starka varumärken, istället för att bara kunna få max två träffar per “sökresultatsida”, nu kan äga en SERP totalt. Söker man exempelvis på IMDB ser vi att 8 av 10 träffarna är från deras egen domän, Apple får sex resultat, så även Spotify. En stor förändring. Lyssna här när Ross och John från grymma podcasten SEO 101 pratar om detta.”

Christian publicerade just ett inlägg på Disruptive.nu – “Håller Google på att Tappa Minnet..? – där han skriver: “Världen behöver fler röster som hörs, bloggare, entreprenör och passionerade individer. För mig har en mer diversifierad bild av verkligheten ett värde och att fler än jag får denna diversifierad världsbild till livs. Därför finner jag denna dopning av varumärken som Google genomfört som tråkig och den gör världen mer medioker!”

Vad tycker du?

Leave a Reply

Your email address will not be published.