4551540582_66d511e6b1

Optimering av sociala medier för Google!

Har ni tänkt på att när ni Googlar så hamnar ofta bloggar, forum och Wikipedia högt upp i sökresultaten? Google gillar sociala medier! Jag tänkte förklara varför & hur man kan utnyttja detta faktum.


Bakgrund & SMO

Den informationssökande människan använder idag till stor del sökmotorerna för att hitta information. Informationen vi letar efter finns inte längre bara på den “traditonella” webbplatsen utan kanske snarare (även) i sociala medier. Därför blir optimering av innehåll i dessa kanaler så klart mycket relevant!

“SMO is the new SEO” (citat: Brian Solis)

SMO - Social Media Optimization - handlar om att optimera sina sociala kanaler för sökmotorerna. På samma sätt som för SEO erbjuder sociala medier möjligheten att optimera det innehåll man producerar/laddar upp. För att nå ut med information till fler målgrupper bör man optimera sin närvaro i sociala medier! Logikerna för optimering SEO vs SMO skiljer sig dock åt en aning – men vi finner också likheter!

På samma sätt som för SEO utgör nyckelord grunden till SMO-hittbarhet. Steg ett handlar därför om att få koll på vad målgruppen söker på och sedan använda dessa nyckelord i sitt optimeringsarbete.

Skillnader och likheter mellan SEO och SMO


Saker blir ofta lättare om man förenklar världsbilden något. Låt oss dela in SEO i tre kategorier:

  1. On-site optimering (källkod, teknisk plattform, metataggar mm)
  2. Off-site optimering (inlänkar från webbpaltser & sociala kanaler)
  3. Innehåll & nyckelord (redaktionellt innehåll, rubriker, bilder, filmer mm)

När det kommer till den egna webbplatsen och SEO kan du som sajtägare kontrollera och jobba med alla tre parametrar ovan. När det kommer till sociala medier blir punkt 1 svår – då du i många fall inte själv äger tillgång till den tekniska plattformen (undantag ex WordPress-bloggar mm).

Optimering du kan göra kopplat till SMO:

  • Addera relevanta nyckelord i rubriker, text, taggar och URL:er.

Exempel: När du laddar upp en bild på Flickr – se till att optimera varje ensklid bild för sökmotorerna genom att tänka i nyckelords-termer för alla fält du fyller i. Om möjligt – se även över URL:en i den kanal du arbetar med och se till att få in nyckelord även här.

  • Jobba med inlänkning till dina sociala kanaler.

Exempel: Länka till din sida på Facebook från din webbplats och/eller blogg.

  • Optimera det redaktionella innehållet.

Exempel: På samma sätt som när du på webbplatsen optimerar din text för sökmotorerna kan du applicera samma princip på ditt redaktionella material i sociala medier. Alltså – tänk på nyckelorden när du skriver.

Google tenderar att gilla sociala medier

Google tenderar att exponera sociala kanaler högt upp i SERP:en. Detta beror på en rad olika parametrar så som att:

  • Sociala kanaler är som regel byggda på nya plattformar där man tagit hänsyn till Googles riktlinjer för optimering on-site.
  • Sociala kanaler är just sociala på så sätt att användare naturligt och gärna länkar till varandra.
  • Innehåll i sociala kalaler uppdateras ständligt – till skillnad från webbplatser som är betydligt mer statiska till sin natur.
  • Med mera!

Och detta innebär?

Att Google tenderar att gilla de sociala kanalerna avspeglas på lite olika sätt. Ett kontkret och intressant sådant exempel visade Christian Rudolf på i sin bloggpost 5% av börsbolagen har problem med sina varumärken på Google. Användargenererad information plockar höga placeringar i företagens SERP just via sociala medier. Två exempel är:

Tradedoubler (blog & blogg)

Phonera (blogg, forum & forum)

Bild 1 Flickr cc by bruna camargo, Bild 2 Flickr cc by asirap.

Kommentarer
5 kommentarer till “Optimering av sociala medier för Google!”
  1. Robert says:

    Jag brukar säga att SEO har hittat en ny vän i och med sociala medier och att SEO inte är död, även om många fokuserar väldigt mycket på sociala medier. H&M senaste “webbsatsning” är ett bra exempel på det.
    Det återstår att se hur pass mycket FB shares, likes, Twitter och övriga sociala kanaler kommer att påverka rankingen.

  2. Judith says:

    Tack för intressant kommentar Robert!

  3. Christian says:

    Nuförtiden finns det en speciell hashtag för sådant här #svSEO, postade den där på twitter!

  4. Magnus Äng says:

    Härligt att se hur fler och fler inser att SEO och Sociala Medier har starka synergier och för alla SEO-konsulter så måste man även förstå kommunikation och PR för att lyckas långsiktigt.

  5. Sebastian says:

    Tack för bra post. Väntar med spänning på en uppföljning.

Lämna en kommentar

Kalender

October 2014
M T W T F S S
« Jun    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031