Förstärk ditt personliga varumärke på Google

Vad innebär “det personliga varumärket?” Vad händer i en värld där det klassiska CV:t förlorar i relevans och utbildning inte längre är en direkt konkurrensfördel (utan snarare ses som en hygienfaktor)? Hur kan man bygga upp en egen “unikitet” i en värld bestående av brus? & varför är frågan ens viktig att diskutera?

För lite mer än ett år sedan skrev jag bloggposten “Heinz & tankar kring ett personligt varumärke”. Nedan, några punkter jag ansåg vara aktuella:

1) “Verktygen för att bygga det personliga varumärket finns på plats. Bloggar, sociala nätverk och sökmotorer visar på vem vi är och vad vi har att säga”.

2) “Den föreställda stabiliteten ställs på sin spets – främst i och med en svängning i konjunkturen – men även pg a. utvecklingen inom teknologi och affärsmodell. Vi vaknar upp och inser att tryggheten var en illussion & att det enda vi kan kontrollera är de egna tankarna och en egen upparbetad kompetens.”

3) “En ny grupp av människor börjar nu att få inflytande på riktigt (…) En grupp som inte identifierar sig med titeln på sitt visitkort utan finner bekräftelsen i den egna kompetensen och i nätverket (…) De kallar oss för 80-talister.”

Frågan är om tankar kring det personliga varumärket har varit så aktuellt som nu?

Chrisian Rudolf publicerade för någon vecka sedan bloggposten “5% av de börsnoterade företagen har problem med sina varumärken på Google”. Problematiken ligger här i att företag inte själva jobbar aktivt för att förstärka sina varumärken i sökmotorerna – genom engagemang i sociala medier och/eller SEO-arbete som syftar till att förstärka positionen i SERP:en kopplat till det egna varumärket osv. Detta gör att “kritik” har större möjlighet att bubbla upp och bli “hittbart” via transparensens moder Google.

Christian lyfter i sin post fram 12 stycken exempel på företag som drabbats av kritik i sökmotorerna (ex: Tradedoulbler, Phonera och Nordea.). Han lyfter även upp Volvo Personbilar som ett positivt exempel: Communityn “Jag Rullar – Sveriges Volvoforum för dig som gillar Volvo”.

Nu tillbaka till det personliga varumärket.

Vad dyker upp när man Googlar på ditt namn? Om du har ett vanligt namn – vad kan du göra för att presentera dig själv i toppen av första sökresutlatsidan och inte hamna på sidan 4?

Samma logiker gäller för den enskilda personen som för företaget. Nämligen att utnyttja det faktum att Google “gillar” sociala kanaler tack vare dess inbyggda logiker. Med andra ord – med hjälp av bloggar, mikrobloggar och sociala nätverk kan du stärka upp din egen identitet och profilering på Google. Ge din egen bild av vem DU är.

7 Tips på hur man kan förstärka sitt eget varumärke på nätet:

  • Använd ditt eget namn som “nyckelord” i rubriker, text eller användarnamn på exempelvis Twitter.
  • Startar du en blogg – ange ditt namn i metataggarna. Tänk även på att “vara social” och länka till andra bloggar när du skriver. Detta ger dig “poäng” i Google. Låt även andra kommentera det du skriver och svara på dessa kommentarer.
  • Inom vilket ämne vill du profilera dig? Ange relaterade ämnesord som rubrik och “taggar” när du skriver en bloggpost.
  • Det namn som anges i “URL:en” har viss betydelse. Om du kan – addera ditt namn till URL:en på nätverk så som LinkedIn och Facebook.
  • Använd SlideShare och Scribd för att lägga upp presentationer och publika dokument.
  • Testa även tjänster så som FriendFeed (feed aggregator), Delicious (bookmarking) och Pusha/Digg.
  • Var personlig. Inte privat.

& vill du veta hur många som Googlar på ditt namn – spana in Googlad.nu 🙂

Lycka till!

10 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.