Sociala Medier & ROI

Det pratas mycket om Social Media ROI – vilket givetvis är en viktig aspekt att diskutera nu när vi faktiskt vågat testa oss på “transparens” och dialog. När investeringen i engagemang på nätet har gjorts vill vi jämföra vårt genomslag (eller avsaknad av genomslag) med andra inom samma bransch.

Exempel på bloggposter och artiklar som behandlar ämnet på ett intressant sätt är:

Jag instämmer i mätningens betydelse och anser att kvantifiering av sociala medier är möjlig. Samtidigt har jag förståelse för den “andra sidan” som hävdar att “Social Media has no ROI” (läs en sådan snubbes åsikter här).

En fråga:

Är det en nätbaserad ROI-hype vi ser runt hörnet?

☛ ROI är en ekonomisk ekvation. En variabel. En siffra.

Sätter vi denna ekvation i fel perspektiv när den nu appliceras på den sociala webben?

Det finns (& fanns) många smarta människor i världen. Det finns många intressanta tankar inom området…

Kommentarer
9 kommentarer till “Sociala Medier & ROI”
  1. Sara Öhman says:

    Precis vad jag ville veta mer om. Kan detta vara ett uppsatsämne eller är det ännu för outvecklat?

  2. Judith says:

    Uppsatsämne tycker jag absolut! Då kan du skapa dina egna modeller och faktiskt tillföra något 🙂

  3. Sara Öhman says:

    Jag ska utforska saken ytterligare 🙂

  4. Judith says:

    Good luck!

  5. Härligt att detta ämne är på tapeten igen! Jag vill gärna gå till storms mot genomslags-tänket och puffa för Attentions-tänket såsom Bard & SÖderqvist beskriver det i Nätokraterna. Attention (på svenska) menar de är trovärdighet ggr uppmärksamhet och detta går ju faktiskt att mäta på nätet. Jag tänkte labba lite med ett kvantitativt mått på detta och får be att återkomma med data, men jag är övertygad om att det går och att det sätter sociala medier i sitt rätta professionalla sammanhang – som PR i form av att det handlar om att få uppmärksamhet av rätt personer.

    Så, nixpix räckvidd och genomslag – det är onödigt vulgärt nu när vi har så fina medier och mätmöjligheter. Och det är lite tråkigt att kalla deltagande på en fest en investering tycker jag allt – det är snarare fråga om att engagera sig med andra määniskor… 😉 SÅ nixpix ROI alltså!

  6. Judith says:

    @Mattias, Ser verkligen fram emot din data! & stort tack för din kommentar

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Sociala Medier & ROI- Missa inte bilden som Judith klistrat in sist i posten. En tänkvärd text. […]

  2. […] experimentera, använda, testa dig fram. Sociala medier är inte gratis, det är ännu oklart hur det kan mätas, men det är inget konstigt och avancerat heller. Alla kan göra […]



Lämna en kommentar