Social Media Optimization

SEO står äntligen på företags agendor. SMO som begrepp däremot Social Media Optimization – inte lika välkänt. SMO, handlar om att optimera webbplatsen för sociala medier och att generera mer trafik och en ökad spridning av innehåll.

Citat Brian Solis – “SMO is the new SEO”.

Begreppet SMO kan ses ur två perspektiv:

  1. Hur man lyfter in in sociala medier på webbplatsen. Gör externa kanaler en del av innehållet på webbplatsen.
  2. Hur man optimerar för att innehåll på webbplatsen ska spridas av användaren via sociala kanaler.

Nedan presenterar jag ett gäng punkter gällande SMO – paketerade i fem stycken “bar-ismer”

  1. Länk- och spridningsbart
  2. Embeddningsbart
  3. Gillnings- och rankningsbart
  4. Belöningsbart
  5. Sökbart!
  6. Underbart (Adderad 15 Juni)

1. Gör innehåll länkbart och spridningsbart.

  • Använd trevliga URL:er på webbplatsen (dvs, av detta slag: http://www.judithwolst.se/social-media-optimization och inte http://www.judithwolst.se/system/search/product.asp?id=3553). Länkarna blir lättare att sprida vidare och sidorna dessutom (!) bättre anpassade efter sökmotorerna.
  • Använd spridningsknappar. Konkret innebär detta att addera knappar som pekar mot utvalda distributionskanaler som används av målgruppen – exempelvis Twitter, Facebook, Pusha osv. Exempel på webbplatser med spridningsknappar: Scania Social Media Newsroom.

2. Gör innehållet embeddningsbart

  • På nätet blir PDF:er osociala och platta. Ändå presenteras de i direkt nedladdningsbar lösning på webbplatser. I ett traditionellt utförande uppmuntras inte besökaren att sprida det (ofta) tunga materialet vidare – och möjliggör inte heller för besökaren titta på materialet innan det laddas ner. Om dokument/presentationer däremot laddas upp till sociala tjänster så som Slideshare eller Scribd blir de lättillgängliga, sökbara och spridningsbara. Förutom webbplatsägaren kan även bloggare och digitala journalister bädda in materialet i sina artiklar. Som min presentation nedan:
  • Samma logik gäller för videomaterial som uppnår en social spridningspotential när det laddas upp på Vimeo, YouTube eller liknande tjänst.

3. Gör materialet gillnings- och rankningsbart

  • Möjliggör även för besökaren att kommentera, betygsätta, recensera eller på annat sätt inta en aktiv roll på er webbplats. Engagemang ökar sannolikheten att besökaren stannar längre på webbplatsen. En e-handelssajt som möjliggör för kunder att betygsätta och kommentera upplever generellt en ökad konverteringsgrad.

4. Gör insats belöningsbart

  • Belöna användare som bidrar med värde till din webbplats och skapa incitament för delaktighet!

5. Allt –> sökbart!

  • På samma sätt som för SEO & SEM utgör nyckelord grunden till SMO-hittbarhet. Människor Googlar och sociala medier erbjuder plattformar och verktyg som tenderar att hamna högt upp i sökmotorerna. Ta reda på vad era kunder söker på och använd dessa nyckelord när ni adderar / laddar upp information i sociala kanaler: rubriker, text, taggar, URL:er mm.

Alltså,

Länkbart, spridningsbart, embeddningsbart, gillningsbart, rankningsbart, belöningsbart & sökbart.

Tillägg 15 Juni – Innehåll

Ronnestamm adderar en punkt i kommentarsfältet som är väl värd att lägga till!

“Själva innehållet själv. Med unikt och värdeskapande innehåll räcker det ofta med att själva länken finns där oavsett hur den är konfigurerad eller förberedd för att spridas. Det sker av sig själv ändå. Då behövs egentligen inte så mycket teknik.”

Låt oss kalla denna punkt för “underbart”.

Kommentarer
19 kommentarer till “Social Media Optimization”
  1. Jonas says:

    Ah! Just det där med belöningssystem pratades det om en hel del på @Media i London i helgen. Christan Crumlish framförallt pratade om hur enkelt det är att belöna folk för sin medverkan. Man kan samla prylar (Gowalla), poäng, stjärnor eller vad nu än kan vara.

  2. Judith says:

    Intressant! Tack för kommentaren Jonas

  3. malin says:

    som företag är det synd att stanna vid att sprida sin information på bästa sätt, vill så gärna se en sista punkt kring medvetenhet hur man ska öka försäljningen också, jag saknar alltid funktionalitet på embedd funktioner t ex som skulle kunna kompletteras med ‘köp’ och ‘like’ knappar som leder användaren till ytterligare engagemang mot/för slutköpet, sälj+PR=kommunikation eller om det blir tvärtom kanske…

    • Judith says:

      Låter som en framtida bloggpost. Återkommer 🙂

    • Jonas says:

      Det är inte alls dumt. Jag sitter precis i dagarna med en kund och diskuterar att det är lika lätt att göra en “köp”-knapp som det är att ha en “gilla”-knapp på Facebook.
      Man kan dessutom tänka sig framtida rabatter på inköp om du exempelvis bidrar till webbsidan genom att skicka in foton där du använder produkten som du köpt… T-shirts, skor, foton, illustrationer, husgeråd etc.

  4. Nu har jag inte hört Brian prata om SMO.

    Men, jag vill lägga till en punkt och enligt min syn på det hela den mest viktiga punkten.

    Själva innehållet själv. Med unikt och värdeskapande innehåll räcker det ofta med att själva länken finns där oavsett hur den är konfigurerad eller förberedd för att spridas. Det sker av sig själv ändå. Då behövs egentligen inte så mycket teknik.

    Precis som den här bloggposten med andra ord!

    Strålande 🙂

  5. Jag jobbar på att få kunderna att inse att pdf-inte är optimalt ur ett sökperspektiv, men det går trögt. Dessutom envisas de med att allt ska kunna skrivas ut, så jag har en bit kvar innan jag kan börja prata om Slideshare mm. “Gilla”-funktionalitet har de börjat få upp ögonen för däremot. Det rör på sig – om än långsamt.

  6. SEOTEXT says:

    Mange tak for en god blog omkring social media optimation 🙂

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] This post was mentioned on Twitter by Judith Wolst, Anders Eriksson, sq2540sthlm, AKIRUM, Wly and others. Wly said: RT @judithw: Nybloggat om Social Media Optimization, SMO: http://bit.ly/cL1oAN […]

  2. […] Social Media Optimization Kanonbra inlägg från Judith Wolst. Som Brian Solis säger – ”SMO is the new SEO”. Alla ni som är skeptiska till det här med sociala medier – läs och lär. Nu tror jag i och för sig inte att speciellt många sociala medier-skeptiker hänger på min blogg, men nån kan ju alltid ha hamnat här av misstag. […]

  3. […] Social Media Optimization – gillningsbart, vilket fint ord. […]

  4. […] Fem) Fundera kring målgruppens uttryckssätt Vilka ord använder sig din målgrupp av när han/hon uttrycker sig? Inkludera dessa i din SEO- och SMO-strategi. […]

  5. […] – Social Media Optimization – handlar om att optimera sina sociala kanaler för sökmotorerna. På samma sätt som för SEO […]



Lämna en kommentar