Sociala Medier möter behovspyramider

Visst har vi människor ett behov av att sätta saker och ting i ett sammanhang. För att på något vis få perspektiv på vad som händer och sker – så den värld vi lever i ska bli lättare att förstå. Eller kanske snarare upplevas vara lättare att förstå.

Vi skapar teorier och modeller kring det mesta. Människor med namn så som Maslow bygger upp “behovspyramiden” kring närhet, husrum och självförverkligande. Vi förstår utifrån modellen varför motivationen uteblir när grundbultarna i pyramiden saknas.

Sociala Medier är givetvis inget undantag. Kanske snarare är det så att JUST Sociala Medier kan behöva sin referensram för att vi lättare skall kunna förstå vad det egentligen handlar om.

Modeller som den ovan – döpta till “Social Media Landscape” eller motsvarande kryllar det numera utav. Diverse ansträngningar att måla upp och mappa den digitala konversationen. Men dessa hjälper oss inte att förklarar varför saker händer. De identifierar inte underliggande drivkrafter.

Vissa väljer att förklara sociala medier likt ett “ekosystem” (bild ovan) vilket är ETT angreppssätt och kanske en ganska rättvis jämförelse!?

Vad vi kan konstatera är att saker förändras och att vi är många som försöker sätta fingret på denna förändring.

Larry Webber (”Marketing to the social web”) beskriver den marknadsbaserade övergången i följande steg:

  • Steg 1: Massmarknadsföring – Uppstod i samband med nationella publikationer och den nationella Radion och TV:n.
  • Steg 2: Direktmarknadsföring – Uppstod då vi hade möjlighet till direktkommuikation via mail, telemarketing och katalog.
  • Steg 3: Sociala webben – Uppstod i samband med web2.0-tekniker. Logik där individen (kunden) har kontrollen. Individen sitter i förarsätet.

Ja, plattformen har förändrats. Logiken har förändrats. Men det är inte på grund av teknik eller metodik som vi engageras så av de sociala medierna. Det måste vara någonting annat som utgöra själva drivkraften bakom den bubblande kommunikationen.

Jag googlar på “Social Media” + Psychology och hittar en bloggpost jag finner mycket intressant. Dess författare, Doug Firebaugh, listar sju bakomliggande behov han hävdar driver vår sociala interaktion på nätet.

  1. To be Acknowledged
  2. To Gain Attention
  3. To Be Approved Of
  4. To Be Appreciated
  5. To Be Acclaimed
  6. To Feel Assured
  7. To Be A Part Of

Egentligen inte helt olikt ett mingelparty. Eller en ansträngning att bli en naturlig del utav den nya mellanstadieklassen. En sammanfattning av vår strävan efter att hitta oss själva och genom diverse metoder signalera vår identitet. Helt enkelt vårt behov av att kommunicera.

& på nätet gör vi det genom skrift, ljud och bild.

(Bild 1, bild 2, bild 3 flickr cc)

15 Comments

  • Kan inte låta bli att trigga lite när man leker med beteende och psykologi på detta intressanta sätt.

    Först så gillar jag verkligen posten. Den är fylld med matnyttig och intressant information.

    Det som jag finner lite klurigt är att vi igen sätter sociala medier som något speciellt. Det är det väl ändå inte, det är väl en utveckling av något som vi hållit på med hur länge som helst dvs kommunikation. Den enda skillnaden är att nu är det en ny bit land som det skall byggas hus på. Det gör inte att vi får nya grundläggande drivkrafter eller behov. Maslows behovspyramid speglar fundamentala mänskliga beteenden och behov, ser inte att sociala medier passar in det “stora”. Det jag kan se är att kommunikation som helhet skulle kunna göra det och att där kunna skapa en form av behovspyramid där den sociala aspekten av det hela kan vara en komponent.

    Jag kanske utmanar lite nu, men finner denna term “sociala medier” lite överhypad och överutnyttjad. Tror inte den kommer finnas som term om nått år eller två så då behöver den antagligen ingen behovspyramid.

    Vill verkligen inte att min kommentar skall ta bort storheten i det som står i posten utan det är bara just tesen om behovspyramiden jag gärna utmanar lite 🙂

  • Judith says:

    @ Fredrik Stenberg:

    Tack för en mycket spännande kommentar!! Vissa delar i det du skriver kommer jag att bemöta i denna kommentar. Andra delar väljer jag att plocka med mig och diskutera vidare i separat blogginlägg – då jag finner dina tankar mycket intressanta!

    Du skriver “Vill verkligen inte att min kommentar skall ta bort storheten i det som står i posten utan det är bara just tesen om behovspyramiden jag gärna utmanar lite.”

    I min bloggpost får Maslow agera som ett exempel på att vi människor har ett behov av att få fenomen förklarade i modeller – och att detta kanske framför allt gäller de sociala medierna (som kan tyckas vara svåra att direkt sätta fingret på, baserat på dess icka-linjära logiker).

    Att vidare diskutera Maslows trappsteg skulle kunna vara en intressant vinkel – då jag tror att den övre delen av pyramiden går att tillämpa i sammanhanget. För i min mening är de sociala medierna en utmärkt plattform för att tillfredsställa “behovsnivåerna” gemenskap, uppskattning och till viss del även självförverkligande. Via kommunikation.

    Mina tankar i den här specifika bloggposten mynnade ut i att vi människor i sammanhanget av sociala medier drivs utav samma saker som vi gör i det verkliga livet, exemplifierade i: to be Acknowledged,To Gain Attention, To Be Approved Of, To Be Appreciated, To Be Acclaimed, To Feel Assure, To Be A Part Of. Punkter som inte är helt olika Maslows övre nivåer…

    Det jag framför allt finner intressant i din kommentar är följande:

    “Det som jag finner lite klurigt är att vi igen sätter sociala medier som något speciellt. Det är det väl ändå inte, det är väl en utveckling av något som vi hållit på med hur länge som helst dvs kommunikation. Den enda skillnaden är att nu är det en ny bit land som det skall byggas hus på (…) Jag kanske utmanar lite nu, men finner denna term “sociala medier” lite överhypad och överutnyttjad.”

    Just detta tar jag gärna med mig och diskuterar vidare i kommande bloggpost!

  • Pingback: Sv

Leave a Reply

Your email address will not be published.