Marknadsföring & hundar på den sociala webben

Vi marknadsförare har i skolbänken lärt oss att “Market Segmentation” ingår i marknadsstrategin. Vi har lärt oss att 1) identifiera målgrupp, 2) rikta budskap/erbjudande och 3) tryck ut via – för målgruppen – relevanta kanaler. Saken är dock att logiken ovan inte blir applicerbar på nätet!

(bild Flickr cc)

Låt mig via bilden nedan förklara varför – “On the Internet, nobody knows you´re a dog” (bild Peter Steiner, publicerad i The New Yorker 1993 (Vol.69 (LXIX) no. 20). Helt enkelt baserat på att de “klassiska faktorerna” för segmentering inte registreras på nätet. För innan vi fått in kunden i vår databas kan vi sällan (eller oftast inte alls) definiera kön, ålder, utbildning, demografi, djurart mm. Vår prydligt framtagna information kring kundens identitet blir därför inte längre så värdefull i rektyteringsprocessen.

Om vi då inte kan gå den traditionella segmenterings-vägen, hur gör vi då för att fånga en potentiell kund (hund som människa)?

Vi kan börja med att inse att logiken är annorlunda: In the old marketing, information was arranged into channes, folders and categories to suit advertisers.” (…)With the social web, information has to be available on demand by keyword, when and how users want it” (citat: Marketing To The Social Web (page 44-45), Larry Weber).

Alltså,

Kommentarer
8 kommentarer till “Marknadsföring & hundar på den sociala webben”
  1. Tänk det här inlägget gillade jag skarpt. Tillgängliggörandet av redskap är bland det viktigaste som finns, men som jag dessvärre tror är det sista som de stora varumärkena idag kommer göra. Viljan att “släppa varumärket fritt” är lika inexisterande som dess verkansgrads effekt. Dvs. det enda som händer när folk inte får bra verktyg är att representationen och den egna tolkningen blir sämre än den kunnat vara. typ…

  2. Judith says:

    “det enda som händer när folk inte får bra verktyg är att representationen och den egna tolkningen blir sämre än den kunnat vara.”

    Hmm, mkt intressant tanke J! Tål att kluras på och filosofera vidare kring…

  3. Rasmus says:

    Sök är självklart viktigt (och sociala medier är i sin tur viktigt för sök), men det är svårt att endast förlita sig till pull. Det kan behövas lite push också, för att folk ska få reda på vad de ska söka efter, så att säga. 🙂

    “Helt enkelt baserat på att de “klassiska faktorerna” för segmentering inte registreras på nätet. För innan vi fått in kunden i vår databas kan vi sällan (eller oftast inte alls) definiera kön, ålder, utbildning, demografi, djurart mm.”

    Man kan argumentera för att samma sak gäller i mer traditionella kanaler – med skillnaden att inneffektiviteten på nätet är mätbar.

  4. Grejen är ju att segmentering alltid varit en approximation för beteenden. Är man kvinna och 60+ så gillar man att virka, åtminstone mer än om man är man och -20. Idag behövs inte det längre, för den som vill läsa om hur man virkar kan söka på det.

    Således är det inte längre relevant för marknadsföraren vem du är eftersom den redan vet vad du vill.

    Däremot blir det svårt om man vill “lära” folk ett beteende. Vill du få folk att börja virka kan du inte längre bara pusha virk-reklam på folk i målgruppen, eftersom målgruppen är “de som skulle kunna virka men inte gör det”. Däremot kan man ju sikta på de som stickar, vilket är närliggande och leder oss in på Seth Godins Purple Cow.

    Bra post hursomhelst! 😉

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Delade Marknadsföring & hundar på den sociala webben […]

  2. […] Marknadsföring & hundar på den sociala webben […]

  3. […] snart klara med första kapitlet, Introduction. Jag hittade en del inspiration till bakgrunden hos Internetionalisering, den traditionella marknadssegmenteringen fungerar inte riktigt på […]

  4. […] Marknadsföring & hundar på den sociala webben – Kan låta som om jag tjatar, men det stämmer överens med vad jag länge hävdat: kunden har makten. […]



Lämna en kommentar