Statistik & morsan på Facebook

Ständigt uppkopplade via social mobilitet. Vi transporterar vårt sociala nätverk i fickan (eller i skinnjackan).

Ungefär 60% av den surf-tid vi spenderar på mobilen lägger vi på sociala nätverk- och applikationer. 14% läggs på portaler. Tjänster & appar som är speciellt anpassade efter mobilen får oss att stanna kvar längre (pga en rikare upplevelse). Källa: Mashable.com (U.S mobile subscribers)

Om vi lämnar mobilen och istället tittar på nätet som helhet har någon räknat ut att om Facebook vore ett land skulle det vara det tredje största landet i världen (källa Mashable). Nya samhällen byggs upp. Nya kopplingar och möten skapas.

Många har sett den väl spridda videon “Social Media Revolution”. Nu finns en se-värd follow-up – producerad av Erik Qualman (Socialnomics).

Statistik kring sociala medier går idag i princip att bada i. Bland annat att nästan hälften av föräldrarna (48%) lägger till sina barn som vänner på Facebook (källa och citat).

“Parents admitted that “it can be awkward at times” when they follow their kids’ Facebook updates, but think that it’s probably worth it to keep tabs on them.”

Fenomen så som social gaming får kiddsen att stanna kvar – trots morsans övervakande ögon….

Bild 1: Flickr cc by Simona K, Bild 2: Flickr cc by Simona K, Bild 3: Flickr cc by jesse.millan.

Leave a Reply

Your email address will not be published.