Vad är digital ketchupeffekt?

Äntligen har jag kommit igång ordentligt i skrivandet på min nya bok “Den digitala ketchupeffekten” som jag tänker ska ges ut hösten 2020. Men vad sjutton är då en digital ketchupeffekt? Och varför berättar jag om titeln redan nu?

Vi lever i en tid av plötsligt. Den tekniska utvecklingen går exponentiellt vilket innebär att förändringar går snabbare och snabbare – likt just en ketchupeffekt där teknologier som AI, robotar, 3D-printers med flera på allvar börjar ta sig ut ur flaskan. En effekt som knappast visar någon respekt för befintliga affärsmodeller och sätt att jobba.

På våra arbetsplatser pratar vi om digitalisering, digital transformation och disruption. Begreppen varierar men poängen i diskussionerna är den samma, ”hur sjutton ska vi agera för att vara konkurrenskraftiga även imorgon”.

För att besvara den frågan behöver vi skapa oss en förståelse för de exponentiella teknologier som väntar runt hörnet och som med stor sannolikhet kraftigt kommer att förändra de flesta branscher.

Vi behöver också uppdatera de strategiska modeller som vi lärt oss i skolbänken som varken tar hänsyn till den nya digitala logiken eller en ökad förändringshastighet. Samt lära oss att arbeta annorlunda för att skapa utrymme för innovation, experimenterande, ständigt lärande och agila arbetssätt.

Anledningen att jag börjar prata om innehållet i den kommande boken redan nu är för att jag inte tänker göra samma misstag som jag gjorde i min första bok. Att skriva en bok enligt “standardmodellen” är nämligen både ganska ensamt och känns förlegat. Visserligen får man feedback från förläggare och redaktör längst med vägen, men som digital strateg är jag van att jobba betydligt mer interaktivt. Så, den här gången kommer jag att släppa texter, perspektiv och frågeställningar längst med vägen där jag ser fram emot kommentarer, frågor och nya perspektiv från er!

/ Judith

Leave a Reply

Your email address will not be published.