5 ytterligare tips för ett balanserat mobilanvändande

Förra veckan postade jag artikeln 7 tips för ett balanserat mobilanvändande – här kommer fortsättningen med ytterligare fem punkter. Tipsen är hämtade från min bok Digital Panik – få koll på läget!

5 ytterligare tips för att ta kontroll över mobilen

8. Sätt upp egna ”farthinder”

Om du vill att användningen av mobilen ska vara ett medvetet val kan du välja att sätta upp egna hinder. För vissa fungerar det bra att sätta ett gummiband runt mobilen som en påminnelse, medan andra köper ett mobilskal som man kan ”stänga” framför skärmen så att den inte alltid är synlig. Själv brukar jag nöja mig med att stoppa ner mobilen i väskan för att undvika att lockas av aktiviteter som dyker upp på skärmen. Ibland behöver man såklart finnas tillgänglig, men när man inte behöver det kan mobilen stoppas undan för en stund. Oavsett hur vi bär oss åt så kan minskad tillgänglighet göra att vi lättare lyckas dra ner på den slentrianmässiga användningen.

9. Inga skärmar två timmar innan du ska sova och ingen mobil i sovrummet

När det blå ljuset från våra skärmar lurar våra kroppar att tro att det är dag kan det vara svårare att somna på kvällarna. Att undvika skärmarna ett par timmar före läggdags kan därför vara smart ur ett sömnperspektiv. Att inte ladda mobilen i sovrummet kan också kännas som en mental befrielse – och det gör det svårare för oss att titta på mobilen om vi vaknar mitt i natten. Men kanske framför allt hindra oss från att skärmen är det sista vi kollar på innan vi somnar. Jag har valt att ladda min mobil utanför sovrummet och i stället väckas av Philips Wake-up light – en väckarklocka i form av en lampa som succesivt tänds och med ett ljus som påminner om en soluppgång, kryddad med vackert fågelkvitter. (Nej, jag är inte sponsrad. Det finns säkert en mängd andra liknande produkter, men konceptet funkar.)

10. Skilj på det privata och på jobbgrejer

Våra mobiler gör det möjligt att jobba var vi vill när vi vill. Om inte våra arbetsplatser har satt upp begränsningar för oss får vi göra det själva. För dem som har en separat dator och mobil för jobbet är detta lite enklare, men för mig som jobbar som egenföretagare flyter jobbet och fritiden ihop på mina digitala enheter. Då handlar det snarare om att försöka sätta upp egna riktlinjer för när jag exempelvis läser mailen och när jag helt kopplar ifrån.

Forskning visar att förväntningar på att vi ska svara på mail sent på kvällar och på helger på sikt riskerar att göra oss stressade och till och med utbrända. En specifik studie, Exhausted But Unable to Disconnect från Lehigh University, identifierar just mailpressen på fritiden som en stressfaktor i nivå med exempelvis konflikter mellan arbetskollegor eller för hög arbetsbelastning. Studien konstaterar att det inte främst är tiden vi spenderar med att läsa våra mail, utan förväntningen ATT vi har koll på vår inbox, som riskerar att göra oss utmattade. Om ditt företag inte har en tydlig mail- och mobilpolicy som definierar förväntningar när man ska kunna bli nådd kanske detta är någonting du kan föreslå. Om du själv är chef eller egenföretagare – se till att detta sätts – för dina medarbetare (som chef) eller för dig själv (som egenföretagare).

11. Ta bort mail-ikonen från mobilen och se över e-post generellt

Om du tillhör dem som gärna plockar med sig jobbet hem – inte bara i praktiken utan fram- för allt mentalt – kan det vara extra smart att gömma undan de jobbrelaterade inslagen i mobilen. Eller till och med ta bort mailappen från mobilen och i stället bara läsa mail i datorn. Eller i alla fall ta bort den från startskärmen, antingen tillfälligt under perioder då du känner dig extra stressad – eller permanent. Om du inte redan har gjort det så rekommenderar jag starkt att du i alla fall tar bort notiser kopplat till mailen på mobilen och datorn.

Jag rekommenderar dig också att sluta prenumerera på onödiga nyhetsbrev som inte behandlar sådant som du har specifik nytta av. Ofta finns länken för avregistrering längst ner i mailet, unsubscribe. För sådan information som inte är så viktig för dig, och för köp du gör via e-handel, kan det vara klokt att använda en separat mail.

12. Sätt upp regler för dig själv (och din familj)

Det kan vara klokt att sätta upp generella regler för dig själva och din familj (om du har en sådan). Exempelvis inga mobiler vid matbordet, inget surfande efter ett visst klockslag på kvällen eller att endast tillåta tv-spel på helgen och inte under veckodagar. Hur du väljer att göra är upp till dig själv. Det svåra är kanske att som förälder eller ansvarig vuxen vara konsekvent mot barnen. När det kommer till barnen är det, som i alla andra frågor, klokt att föräldrarna ger enstämmiga besked.

De första sju punkterna hittar du här.

Vilken regel saknar du i mina punktlistor och som skulle kunna ge just dig en ökad kontroll?

Tipsen här hämtade från min bok Digital Panik – få koll på läget som finns att köpa på bland annat Bokus och Akedemibokhandeln.

Foto i header by rawpixel on Unsplash

Leave a Reply

Your email address will not be published.