2 min read

När fejkat känns mer äkta – om virtuella influencers

“I dag är äkthet och ärlighet en hett eftertraktad valuta på sociala medier. Samtidigt kan en profil som är medvetet fejk, men känns mer äkta, vara att föredra framför innehåll som är slätstruket och opersonligt.”
När fejkat känns mer äkta – om virtuella influencers

Detta är trend 14 av 20 från rapporten  “20 digitala trender för 2020-talet”. Du kan ladda ner hela rapporten här:  https://bit.ly/2GtMTmm

Föregående trend (nr 13) där “vi sågar av toppen på pyramiden” markerar vi att vi är trötta på influencers och bekanta med de perfekta liven. Och vi är trötta på det som är oäkta och opersonligt. Men vem ska vi då se upp till? Miljöhjältar och andra som kämpar för positiv och verklig förändring, ja. Men också, vad det verkar, de helt påhittade.

Min magiska business-partner Karin Winther har snöat in på området virtuella influencers och bland annat skrivit om fenomenet i Veckans Affärer där hon menar att de ofta “känns mer äkta än slätstrukna människor”.

Citat: ”Ni har säkert märkt att jag är rätt privat. Jag har hemlighållit delar av mitt liv av rädsla för att förlora det som jag jobbat så hårt för att bygga upp. Mina händer bokstavligen skakar. Jag är inte en människa.”

Så lyder avslutningen på ett inlägg från Instagramstjärnan Lil Miquela när hon kom ut inför sina följare – som robot. En karaktär med över 1,8 miljoner följare på Instagram och som också bland annat släppt låtar på Spotify.

Idag är det många som fascinerat följer virtuella karaktärer i deras vardag där de ofta känns skrämmande mänskliga. I sin krönika belyser Karin det tydligt motsägelsefulla i denna upplevt äkta, men fejkade autenticitet. “I dag är äkthet och ärlighet en hett eftertraktad valuta på sociala medier. Samtidigt kan en profil som är medvetet fejk, men känns mer äkta, vara att föredra framför innehåll som är slätstruket och opersonligt.”

I steg två ser vi nu hur varumärken skapar egna virtuella karaktärer som de hoppas ska kunna knyta band med sina målgrupper. Ett sätt att förkroppsliga vad varumärket står för. Trendwatching och Adweek skriver mer om virtuella influencers från företag här och här.

För att förstå ett fenomen behöver vi ofta slänga oss in i det. Så, här kommer ett par virtuella influencers för dig att börja följa:

/ Judith


Detta var trend 14 av 20 i rapporten 20 digitala trender för 2020-talet som du kan ladda ner i sin helhet här: https://bit.ly/2GtMTmm