1 min read

Toppen sågas av - vi tröttnar på den omåttliga narcissismen

Under 2010-talet tog vi kollektivt självförverkligandet till nya nivåer. Vi levde inte bara ut våra drömmar i form av projekt, företag och resor - vi berättade dessutom om dem för allt och alla. Om våra fantastiska liv som vi levde (och lever) till fullo!
Toppen sågas av - vi tröttnar på den omåttliga narcissismen

Detta är trend 13 av 20 från rapporten  “20 digitala trender för 2020-talet”. Du kan ladda ner hela rapporten här:  https://bit.ly/2GtMTmm

Under 2010-talet tog vi kollektivt självförverkligandet till nya nivåer. Vi levde inte bara ut våra drömmar i form av projekt, företag och resor - vi berättade dessutom om dem för allt och alla. Om våra fantastiska liv som vi levde (och lever) till fullo!

Maslow 2.0.png

Vi retuscherade vår verklighet med hjälp av filter och synliggjorde olika sidor av oss själva via olika kanaler. Skickligt, strategiskt och genomtänkt. Förutsatt att vi haft uppkoppling och laddade batterier i våra telefoner, enligt den uppdaterade Maslow-pyramiden (upphovshen: okänt internetgeni).

Men nu är vi trötta på den omåttliga narcissismen som vi hittar i pyramidens uppkopplade topp.

Casper Törnblom skrev nyligen en artikel i Resumé om just 10-talets självupptagenhet och individfokus som jag rekommenderar er att läsa; "Allt är listornas fel". Han avslutar artikeln med:

“Kanske är det också exakt denna utveckling som givit oss fenomenet Greta, den ofrivilliga klimathjälten. För Greta har gjort precis tvärtemot 10-talets narcissister, hon har konsekvent undvikit att prata person i stället för fråga och många är det där ute som väntat på att narcissismen ska bita tag i henne och få henne att skifta fokus från att upprepa välkänd fakta till att göra samarbeten och bygga sitt personliga varumärke. (...) Kanske är det också här det börjar vända, när decenniets sista ”Person Of The Year” är en person som gör tvärtemot, och i stället för att referera till sig själv som expert hänvisar till forskningen.”

/ Judith


Detta var trend 13 av 20 i rapporten 20 digitala trender för 2020-talet som du kan ladda ner i sin helhet här: https://bit.ly/2GtMTmm