2 min read

Så kan blockkedjor hjälpa företag att bli hållbara

Den allt mer värderingsstyrda konsumenten ställer allt tydligare krav på företag – vi vill se ansvarstagande och accepterar inte ignorans. Edelmans studie Earned brand från 2018 visar att 64% av konsumenter världen över ”buy on belief”
Så kan blockkedjor hjälpa företag att bli hållbara

Den här artikeln har först publicerad i Resumé Insikt 7 oktober 2019.

Kylan har kommit och på något sätt känns det skönt att årstiden växlar om som den ska såhär i en tid av stigande temperaturer, smältande isar och klimatkris. Påpälsad går jag på promenad och lyssnar till Hanna Hellquists vinterprat från förra året där hon brottas med en känsla av maktlöshet inför klimatfrågan. En maktlöshet som jag tror att många upplever just nu.

När vi känner oss just maktlösa inför något så överväldigande som mänsklighetens överlevnad kan det vara lockande att fortsätta som vanligt. Att beställa charterresor och stoppa huvudet i den varma sanden. Samtidigt är vi många som vill ta ansvar och agera på de sätt som vi kan – bland annat genom våra plånböcker. För vi kan alla påverka de 52% av ”våra personliga koldioxidutsläpp” som kommer från produkter och tjänster som vi köper.

Den allt mer värderingsstyrda konsumenten ställer allt tydligare krav på företag – vi vill se ansvarstagande och accepterar inte ignorans. Edelmans studie Earned brand från 2018 visar att 64% av konsumenter världen över ”buy on belief”. Att majoriteten idag väger in värderingar i sina köpbeslut och väljer bort sådant som inte är i linje med vad man själv tror på. Enligt en studie från Sprout Social anser två tredjedelar (66%) av dagens konsumenter att det är viktigt för varumärken att ta ställning i sociala och politiska frågor.

Hur företag bäst kommunicerar kring de insatser som man gör är dock en svår balansgång. När nätet fylls av känslostormar är det lätt att tänka att man som varumärke också behöver baka in starka känslor i sina syftesdrivna budskap. Att man behöver beröra lika mycket som en Idol-deltagare eller en sköldpadda som trasslat in sig i plast. En studie som publicerats i Journal of Advertising Research visar att konsumenter snarare blir skeptiska när överdrivna emotionella känslor kommer från företag. Känslostormar kan alltså få motsatt effekt och snarare väcka misstankar.

Istället vill vi ha saklig och tydlig information kring hur företag jobbar med frågor inom klimat och miljö. Ja, även inom andra områden som jämställdhet och social rättvisa. Så att vi i vår tur kan stödja de varumärken som vi anser gör ett bra jobb.

Idag finns det inget universellt system som hjälper konsumenter att fatta bättre köpbeslut. Det kräver ofta att vi anstränger oss och investerar tid i att läsa på. Men mycket pekar på att detta kan komma att förändras. Blickar vi några år in i framtiden ser vi att blockkedjeteknik kan komma att spela en viktig roll i den hållbara omställningen och där resultatet blir en helt ny nivå av transparens och tillit.

Blockkedjor är en teknik som gör att varje led i en värdekedja kan registreras, spåras och säkras. En kedja av information som i efterhand blir omöjligt att manipulera. Detta kan skapa möjligheter för varumärken att inte bara berätta om sitt hållbarhetsarbete, utan också kunna bevisa hur man jobbar i alla led. Som konsument skulle detta kunna betyda att du i mataffären kan kontrollera att de kaffebönor du köper faktiskt är producerad med hänsyn tagen till både miljö och arbetare på odlingarna. Att innehållet är lika bra som förpackningen hävdar. Redan nu ser vi smakprov på just detta i bland annat företag som Almond.

Jag tror att blockkedjor kommer att göra det betydligt svårare för för icke-etiska företag att i framtiden dölja sin skit (äntligen). Men även om den tekniska utvecklingen kommer att vara en viktig pusselbit i den hållbara omställningen så kan vi inte vänta med att agera. Vi måste kavla upp ärmarna PÅ MOMANGEN. Både för våra barns skull, men förmodligen också för att bättre kunna leva med vår egen känsla av maktlöshet.

/ Judith